Sunday, December 12, 2010

Pertemuan bersejarah tangani isu Palestin















KUALA LUMPUR, 12 Dis: Aqsa Syarif menyifatkan pertemuan di kalangan anggota Yayasan Al-Quds Antarabangsa Cawangan Malaysia satu sejarah dalam menangani isu Palestin.

Pengerusi Lembaga Pemegang Amanahnya, Hasanuddin Mohd Yunus (gambar) berkata, pertemuan itu sebagai menyatakan sokongan rakyat negara ini terhadap perjuangan umat Islam Palestin.

“Isu Palestin telah menyatukan rakyat Malaysia,” ujarnya pada siang media mengenai pembentukan Yayasan Al-Quds Antarabangsa Cawangan Malaysia di sebuah hotel terkemuka di ibu negara, petang ini.

Turut bercakap pada sidang media itu ialah wakil Muassasah Al-Quds Antarabangsa, Munir Said dari Palestin, Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa, Pengerusi Shura, Ustaz Abdul Ghani Samsudin dan Ikram Malaysia.

Beliau berkata, ini terbukti semua pihak sama ada dari kalangan parti kerajaan dan bukan kerajaan menyatakan pendirian yang sama semasa membahaskan usul mengutuk regim zionis Israel pada persidangan Dewan Rakyat yang dikemukakan oleh Perdana Menteri, sebelum ini.

Jelasnya, yayasan berkenaan di peringkat antarabangsa bukan sahaja didukung oleh pemimpin Islam bahkan turut melibatkan paderi-paderi yang menduduki jawatankuasa tertinggi.

Tambahnya, jawatankuasa tertinggi muassasah tersebut juga turut melibatkan pemimpin bukan Islam dari kalangan bukan bangsa Arab.

Di Malaysia, ujarnya, penglibatatan parti politik, pertubuhan dan individu daripada pelbagai latar belakang menunjukkan rakyat bersatu dalam isu Palestin.

“Ini adalah contoh terbaik dalam isu kemanusiaan di mana sahaja,” ujarnya.

No comments: