Sunday, January 23, 2011

Mufti ulas penemuan otak dalam kubur

http://www.nst.com.my/nst/articles/19ked/pixgal4
ALOR SETAR, 23 Jan. : Kejadian otak manusia yang ditemui masih elok dalam liang lahad oleh dua penggali kubur di Tanah Perkuburan Islam Permatang Tok Labu, Penaga di Seberang Perai, Pulau Pinang 12 Januari lalu bukan perkara mustahil.

Mufti Kedah, Datuk Sheikh Muhamad Baderudin Ahmad berkata, kejadian hampir serupa turut berlaku di Beris, Kedah sewaktu pembinaan empangan Beris kira-kira lapan tahun dahulu apabila kakitangan Jabatan Agama Islam Kedah (Jaik) yang sedang melaksanakan kerja menggali kubur di sebuah kawasan perkuburan untuk memindahkan mayat dikejutkan dengan penemuan mayat yang masih elok.

Menurutnya, hasil siasatan pihak Jaik mendapati mayat itu merupakan seorang wanita yang meninggal dunia 12 tahun terdahulu dan arwah dikatakan merupakan guru al-Quran dan bidan dihormati di kawasan itu.

“Apa yang berlaku di Penaga tempoh hari perlu dijadikan pengajaran dan peringatan, terutama umat Islam akhir zaman untuk kembali bertakwa kepada Allah dan mengamalkan ajaran Islam sepenuhnya.

“Selain itu, fenomena ajaib itu juga perlu dijadikan perangsang kepada kita untuk menanamkan sepenuh keyakinan dan keimanan kepada Allah memandangkan hanya iman yang kukuh yang melayakkan kita memperoleh syahid,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata, kebanyakan masyarakat umum tidak menyedari terdapat manusia yang secara zahirnya dianggap sudah mati, namun hakikatnya masih ‘hidup’ dan terpelihara jasadnya daripada dimamah bumi.

Menurutnya, manusia yang menerima manfaat sedemikian merupakan golongan syahid yang meletakkan agama Islam mengatasi perkara yang lain dan perkara itu turut dijelaskan dalam al-Quran dan hadis.

“Kejadian sedemikian juga terbukti benar berlaku ketika banjir melanda satu kawasan tanah perkuburan golongan syuhada dan sahabat Rasulullah SAW di Madinah, didapati mayat yang dikeluarkan untuk ditanam semula di kawasan lain, kelihatan seperti baru dikebumikan dan berkeadaan segar, sedangkan kesemuanya ditanam lebih 80 tahun dahulu.

“Kejadian sama juga berlaku sewaktu Saidina Jaafar mati syahid dalam peperangan mu’tah dan keadaan dua tangannya terputus sewaktu dikebumikan, Nabi Muhammad SAW bersabda kepada sahabat ‘Aku melihat Jaafar digantikan dua tangan itu dengan sayap dan dia sedang berterbangan dalam syurga dan sejak itu Jaafar diberi gelaran ‘Jaafar yang sedang berterbangan’,” katanya.

Ditanya mengenai kemungkinan kejadian ajaib seperti penemuan otak ‘segar’ itu akan mengundang perbuatan syirik dalam kalangan umat Islam, Sheikh Muhamad Baderudin menegaskan terpulang kepada keimanan seseorang untuk menilainya.SH

No comments: