Saturday, February 5, 2011

Apa akan terjadi kepada Mesir ?

3 Kemungkinan Yang Bakal Terjadi Pada Mesir

Para analisis politik antarabangsa mencongak nasib kerajaan Mesir dengan apa yang berlaku sekarang ini.

1. Ikut macam Iran


  • Hosni Mubarak dengan Shah Mohammad Reza Pahlavi ada kesamaan. Keduanya rapat bersekongkol dengan Amerika. Keduanya digunakan Amerika bagi mengukuhkan kedudukan mereka di Asia barat. Keduanya juga amat progressive dan berfahaman sekular totok.
  • Kebangkitan golongan muda, pelajar dan juga golongan sederhana merupakan kejadian yang sama dengan apa yang telah berlaku pada Iran dan Mesir.
  • Kalau di Iran, kebangkitan dihijack oleh pemimpin buangan Ayatollah Ruhollah Khomenei. Di mesir pula tak ada individu seumpama itu.
  • Sebaliknya di mesir ada Ikhwanul Muslimin yang lebih sederhana walaupun diharamkan. Ada kemungkinan mereka mengambil alih kuasa ditakuti oleh pihak barat terutamanya Amerika. Barat yakin jika Ikhwan ambil alih, mereka tidak akan melepaskannya sampai bila-bila. Kenyataan dari pimpinan Ikhwan memberi jaminan mereka masih tetap percaya pada penguatkuasaan syariat, tetapi ianya akan diserapkan secara beransur-ansur.
  • Para pakar mengandaikan cuma terdapat sekitar 100,000 penyokong tegar Ikhwan di Mesir. Ianya tak cukup untuk menguasai jumlah penduduk yang mencecah 80 juta di Mesir.
  • Kesimpulannya tak mungkin Mesir akan jadi macam Iran.
2. Ikut macam Indonesia
  • 32 tahun cengkaman Suharto rebah ke bumi setelah rakyat bangun. Kejatuhan Suharto kasi kecut perut Amerika yang sudah akrab dengan Suharto sekian lama. namun akhirnya petukaran kepimpinan mengekalkan Indonesia sebagai rakan karib Amerika juga.
  • Banyak penganalisis setuju Mesir ada banyak persamaan dengan Indonesia walaupun agak lebih rumit. Ia sama dari segi pihak tentera yang mempunyai pengaruh dan kuat, kebangkitan pemuda dan orang awam. Keduanya juga mengamalkan budaya sekular yang kuat. Pihak tentera setakat ini masih agak lembut dengan pendemo.
  • Kelonggaran Mesir untuk lebih berdemokrasi akan membantu perubahan Mesir jika tentera membantu memulihkan keamanan. Politik sederhana akan lebih menonjol jika ini berlaku. Ini akan membawa perubahan yang lebih mirip Indonesia.
3. Ikut macam Rumania
  • Revolusi Romania menghumban jatuh Nicolae Ceausescu pada tahun 1989 dan membunuhnya. malangnya dalam masa sebulan saja. Para elite tentera merangka dengan cantik peralihan kuasa kepada geng sama bulu dengan Ceausescu. Memanipulasi pilihan raya dan menbelasah 85% daripada undian pada 1990.
  • Mesir mempunyai kekuatan tentera lebih 1 juta orang (jauh melebihi Ikhwan). Banyak kemungkminan mereka akan buat perubahan kosmetik, tolak ke tepi dengan perlahan-lahan pimpinan pemberontakan dan menggantikan pimpinan yang sama saja dengan Mubarak. Mereka mampu memanipulasikan pilihan raya dengan mudah untuk menang. Jika begini prubahan akhirnya tak akan berlaku juga.
  • Cuma yang menyelamatkan rakyat Romania adalah kerana keinginan kerajaan mereka pada masa itu untuk menyertai NATO dan juga kesatuan Eropah. Ini memaksa sistem yang lebih demokratik muncul juga di sana. malangnya rakyat Mesir, keperluan seperti Romania tidak ada. Ia tidak akan menjanjikan perubahan sampai bila-bila atau sekurangnya tidak dalam masa terdekat ini.
Kita nantikan senario macam mana yang bakal terjadi di Mesir. Mereka merancang, Allah merancang, sesungguhnya perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan. Wallahu'alam

No comments: