Thursday, July 28, 2011

68 masuk PAS , serah borang kepada Mat Sabu

Demokrasi kita dah terlalu jauh ke belakang. Malah kita ketinggalan di belakang Fiji. Yang hampir setaraf dengan kita mungkin Myanmar. Di Indonesia selepas era Suharto kalau ada unjuk rasa (demonstrasi), polis sendiri akan bagi garis panduan, peserta unjuk rasa, sila berjalan ikut jalan sekian-sekian, polis akan berkawal untuk memastikan kelicinan perjalanan, berhimpun ditempat yang ditentukan kemudian apabila usai unjuk rasa, pulang melalui jalan sekian-sekian dan anggota polis akan membantu perjalanan.

Perhimpunan BERSIH di Kota London baru-baru ini yang dihadiri kira-kira 1,000 orang cuma dipantau oleh 2 orang anggota polis dan kalau masih ada peserta yang akan hadir, pihak polis Metropolitan London sedia untuk memperluaskan lokasi kawasan himpunan. Mereka berarak dengan siap diiringi kenderaan polis.

(Gambar - Ketua Penaja PAS Cawangan Gong Nangka menyerahkan borang keahlian kepada Timbalan Presiden)

Di Negara kita, siapa yang berhimpun akan ditangkap! ISA akan digunakan kalau perlu! Anggota keselamatan akan dikerahkan! Ini perhimpunan Haram! Tak cukup anggota polis, kita akan kerahkan anggota tentera! Peserta himpunan BERSIH adalah penderhaka yang boleh dihukum pancung! Peniaga akan kerugian besar! Negara akan huru-hara! Apa semua ini??

“Inilah negaraku Malaysia”, keluh Timbalan Presiden Pas yang mesra disapa Abang Mat ketika menyampaikan Ceramah Pasca Bersih 2.0 di Kampung Gong Nangka, DUN Jabi malam tadi.

Beliau yang datang dalam keadaan bertongkat dan dipapah selepas menjalani pembedahan ligament lutut pada 15 Julai baru-baru ini, walaupun dinasihatkan doktor supaya berehat turut menyuarakan kekesalan atas tuduhan sembrono pihak polis dan Umno kononnya beliau seorang pelakon yang hebat untuk menarik simpati khalayak. “Kalau nak berpolitik, berpolitiklah dalam perkara lain, bukan dalam persoalan yang menyentuh soal kesihatan dan hidup, mati orang lain! Kalau saya ini seorang pelakon utama yang hebat, maka tuan-tuan semua yang hadir adalah pelakon tambahan.” Tempelek Abang Mat disambut gelak ketawa hadirin.

Ceramah yang diadakan di Kampung Gong Nangka, yang juga merupakan cawangan bongsu di DUN Jabi dengan penubuhannya kira-kira seminggu yang lalu. Sempena dengan program ini, sebanyak 68 borang permohonan keahlian PAS telah diserahkan oleh Ketua Penaja PAS Cawangan kepada Timbalan Presiden sebagai simbolik satu lagu kubu kekuatan Umno Dun telah Jabi berjaya dipecahkan.

Turut menyampaikan, ceramah adalah Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Terengganu, Ustaz Satiful Bahri Mamat dan AJK Badan Perhubungan PAS Terengganu yang juga Pengarah DUN Jabi, Dr Azman Ibrahim.

No comments: