Thursday, July 28, 2011

UMNO Pulau Pinang, sudah-sudahlah menipu rakyat

Semalam Berita Harian melaporkan.. Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim, berkata pembinaan rumah mewah yang mencecah jutaan ringgit telah menyebabkan penduduk terpaksa keluar dari penempatan asal kerana tidak mampu memiliki rumah mahal.

Katanya, pengusiran secara halus orang Melayu satu daripada taktik kerajaan DAP Pulau Pinang diketuai Ketua Menteri, Lim Guan Eng, yang sememangnya dikenali seorang yang rasis dan chauvinis seperti didakwa pelbagai pihak.

“Ini satu bentuk pengusiran orang Melayu di bahagian pulau dengan rumah di sana termasuk di kawasan paling hulu (luar bandar), iaitu Balik Pulau harganya bermula RM500,000 ke atas... mana orang Melayu berpendapatan rendah dan sederhana mampu memiliki rumah semahal itu.

Itu kata Datuk Azhar yang baru kehilangan Pusat Khidmatnya..

Jika diteliti dari aspek ekonomi, memang satu kerugian besar kepada kaum Melayu yang tidak mampu membeli rumah dan tanah di daerah tersebut. Ketidakmampuan itu juga adalah kerana harga rumah yang terlalu mahal dan tidak mampu dimiliki oleh kaum Melayu.

Rata-rata seunit rumah bertingkat iaitu pangsapuri kos sederhana dan pangsapuri mewah ditawarkan pada harga antara RM300,000 hingga RM500,000 seunit. Malah, ada yang menjangkau harga melebihi RM1 juta seunit. Rumah atas tanah pula seperti rumah berangkai, rumah teres dan banglo pula ditawarkan pada harga yang lebih mahal, iaitu melepasi tujuh angka.

Harga yang terlalu tinggi itu bukan sahaja menyebabkan kaum Melayu tidak mampu memilikinya, malah kaum Cina juga begitu. Ini kerana kebanyakan penduduk Cina yang kaya dan profesional kini lebih suka berhijrah ke luar negara.

Mungkin kerana factor usia Datuk Azhar telah terlupa bahawa tanah milik Melayu yang terpaksa keluar dari penempatan asal mereka itu telah dijual oleh pemilik asal tanah-tanah yang diwarisi dari nenek moyang mereka selama ratusan tahun itu kepada Pemaju dengan kerelaan mereka sendiri, jadi itu pilihan yang mereka sendiri telah buat.

Hakikatnya.. fenomena Melayu berhijrah keluar dari Pulau Pinang bukanlah satu perkara yang baru, ianya telah bermula sejak dari UMNO diperkudakan oleh GERAKAN ketika mereka memerintah Pulau Pinang.

Bukankah suatu masa lalu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pulau Betong, Farid Saad telah mengakui kelalaian dan sikap tidak amanah kepimpinan UMNO semasa berkuasa menjadi punca tanah orang Melayu makin berkurangan di Pulau Pinang.

Justeru itu, katanya beliau sebagai generasi muda dalam UMNO mahu membaikinya sekaligus memastikan lain-lain tanah yang masih dimiliki orang Melayu tidak diambil untuk pembangunan yang tidak terancang.

"Sebagai generasi muda dalam UMNO, saya rasa ia perlu diperbetulkan apakah kesilapan lalu supaya tidak terus menjadi persoalan siapakah pengkhianat sebenarnya," ujarnya pada Debat Perdana Pengkisahan Tanah Melayu di Pulau Pinang – sepenuhnya sila baca di (SINI)

Kerana sikap tidak amanah dan juga lalai pemimpin- pemimpin UMNO itu juga 98.84% tanah milik Melayu di Pulau Pinang telah hilang – sila baca di (SINI)

Satu pengakuan yang khlas dari ADUN Pulau Betung yang amat pahit untuk ditelah oleh Datuk Azhar dan juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Zainal Abidin Osman.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Pulau Pinang juga mempertikaikan pembinaan rumah yang mahal itu dengan melihatnya sebagai satu politik halus DAP yang mahu menghalau rakyat miskin dan yang kurang kemampuan untuk memiliki rumah dan tinggal di negeri itu.

Katanya “Kerajaan BN juga dahulu telah meletakkan syarat kepada semua pemaju rumah mewah harus membina 30 peratus rumah kos rendah dalam projek mereka. Inilah perangai DAP yang hanya mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan nasib rakyat”,

Kenapa beliau tidak menyebut sehingga habis apa sebenarnya syarat yang memerlukan para pemaju membina 30% rumah kos rendah dalam projek mereka?

Ramai yang tidak tahu, mengikut garis panduan yang digunapakai oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang berkenaan Akta Perumahan dan Kerajaan Tempatan, 30% rumah kos rendah perlu dibina oleh pemaju yang memajukan sesuatu projek perumahan jika jumlah rumah yang dibina oleh mereka melebihi 150 buah..

Kerana bijaknya para peguam yang berada di pihak pemaju, mereka telah memanipulasi kelemahan yang ada ini dimana dalam sesuatu projek perumahan mereka membina kurang dari 150 buah rumah oleh itu tiada rumah kos rendah yang perlu dibina oleh mereka melainkan hanya memberi sedikit sumbangan berbentuk material kepada kerajaan negeri sebagai ganti.

Jadi kerana bijaknya mereka memanipulasi undang-undang yang telah ujud sejak dari UMNO diperkudakan GERAKAN lagi kini kita melihat banyak projek-projek rumah mewah yang jumlahnya sedikit dibangunkan oleh berbagai Syarikat.

Berbagai syarikat yang jika disiasat merupakan anak-anak syarikat kepada dua atau tiga Syarikat Induk..

Jadi salah siapa sebenarnya Melayu Pulau Pinang terpinggir dan kemudiannya tersingkir dari bahagian Pulau??

Salahkan UMNO!!!!

Datuk Azhar.. hang diamlah!! Datuk Zainal Abidin Osman pun sama juga…

Lagi satu.. Wang Ehsan RM100 yang dikutip dulu tu dah pergi mana? Nak songlap jugak ka?ASD

Baca juga siri pengkhianatan UMNO terhadap Melayu di (SINI)

Berita berkaitan..

2011/07/28
Orang Melayu tak mampu beli rasa diusir secara halus

BUTTERWORTH: Peningkatan harga rumah di Balik Pulau, Pulau Pinang sehingga mencecah jutaan ringgit mengakibatkan orang Melayu di sana tidak mampu memilikinya, sekali gus menyebabkan mereka kini berdepan tindakan ‘pengusiran’ secara halus dari penempatan berkenaan.

Sejak kebelakangan ini, projek perumahan berharga serendah kira-kira RM500,000 seunit dibangunkan sektor swasta begitu banyak di Balik Pulau, sedangkan kebanyakan penduduk bekerja nelayan, petani dan pekerja kilang.

Pada masa sama, tiada pembangunan rumah kos rendah dan sederhana rendah oleh kerajaan negeri, malah projek dibangunkan oleh agensi Kerajaan Pusat seperti Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (PERDA) dikenakan tekanan.

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim, berkata pembinaan rumah mewah itu menyebabkan penduduk terpaksa keluar dari penempatan asal kerana tidak mampu memiliki rumah mahal.

Katanya, pengusiran secara halus orang Melayu satu daripada taktik kerajaan DAP Pulau Pinang diketuai Ketua Menteri, Lim Guan Eng, yang sememangnya dikenali seorang yang rasis dan chauvinis seperti didakwa pelbagai pihak.

“Ini satu bentuk pengusiran orang Melayu di bahagian pulau dengan rumah di sana termasuk di kawasan paling hulu (luar bandar), iaitu Balik Pulau harganya bermula RM500,000 ke atas... mana orang Melayu berpendapatan rendah dan sederhana mampu memiliki rumah semahal itu.

“Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memperkenalkan dasar yang membolehkan rakyat berpendapatan rendah dan baru bekerja boleh membeli rumah di bawah RM300,000, tetapi dengan harga rumah di Pulau Pinang pada masa ini yang terlalu mahal... bolehkah mereka membelinya?,” katanya pada sidang media di sini, semalam.


Berita Harian Online

1 comment:

Anonymous said...

Masa umno memerintah melayu Balik Pulau apa ceriter...