Thursday, July 28, 2011

Ahli Parlimen BN "Minta Sedekah" dengan Muhyiddin, bukan Najib?



Perlukah RM100 ribu setiap kawasan Parlimen yang berjumlah 222 keseluruhannya?

Bagi ahli parlimen BN yang ditemui, mereka tidak keberatan "meminta sedekah" daripada Muhyiddin yang dilihat satu tamparan hebat terhadap "bos"nya sendiri, Najib .


Difahamkan, peruntukan tersebut datangnya daripada peruntukan kementerian yang berkaitan dengan masalah di parlimen masing-masing, bukannya terus ke tangan ahli parlimen itu sendiri.


Muhyiddin nampaknya cuba menaikkan imej dirinya setelah desakan demi desakan terhadap kepimpinan Najib semakin vokal bukan setakat dari rakyat malah pemimpin BN sendiri!


Kesempatan terbaik buat anak Johor ini untuk mencantas kedudukan Najib yang berkemungkinan terpaksa menghadapi pertuduhan di Mahkamah Awam Paris, Perancis, September ini.


Jalan Pulang akan menganalisis isu ini dan bagaimana kenyataan Muhyiddin ini akan mempengaruhi kedudukan , terutama selepas Aidilfitri nanti.


JALAN PULANG


Kerajaan meluluskan geran segera RM100,000 bagi setiap bahagian ekoran aduan ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) mendakwa pentadbiran Najib hanya memfokus projek-projek besar di Lembah Klang, langkah yang menurut mereka tidak akan membantu perikatan itu dalam pilihan raya umum ke-13.


The Malaysian Insider difahamkan, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar) telah menjanjikan setiap MP BN RM100,000 pada satu pertemuan dengan sekitar 100 wakil rakyat BN di ibu negara Isnin lalu.


Ia dijangka disalurkan sebelum sambutan Aidilfitri akhir bulan depan.


Ahli-ahli Parlimen memberitahu Muhyiddin dan menteri-menteri yang lain bahawa kerajaan seharusnya memstikan lebih banyak dana disalurkan kepada bahagian-bahagian diwakili mereka berbanding tumpuan ke atas projek mega seperti Transit Rapid Massa (MRT) sekiranya BN mahukan mandat kukuh dalam pilihan raya umum ke-13.


Beberapa ahli Parlimen yang menghadiri majlis makan malam itu memberitahu The Malaysian Insider bahawa rakan-rakan mereka mempersoalkan nilai projek MRT ke atas kempen BN dalam pilihan raya umum ke-13.


Menurut mereka, Kuala Lumpur merupakan 'kubu' pembangkang sekarang dan menerima peruntukan pembangunan dalam jumlah yang begitu besar.


Justeru ramai ahli Parlimen mahukan lebih banyak peruntukan dana awam khususnya di bahagian masing-masing.


Hujah mereka kelihatan menjurus kepada keadaan ekonomi yang tidak begitu membanggakan dan dana yang diperuntukakn menjurus kepada Kuala Lumpur, perkembangan yang akan menjauhkan pengundi yang merupakan penyokong tegar daripada BN.


Seolah-olah menggambarkan keprihatinan mereka, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan Bidang Hasilan Utama Kebangsaan (NKRA) ketujuh iaitu berkaitan kos sara hidup.


“Pandangan umum ialah kosnya (projek MRT) sangat tinggi dan wang projek itu boleh digunakan bahagian-bahagian pilihan dengan diadakan projek-projek kecil,” kata seorang sumber kalangan ahli Parlimen BN ke The Malaysian Insider.

No comments: