Tuesday, March 30, 2010

Anwar didakwa, kenapa Presiden MCA tidak ?



KUALA LUMPUR , 29 Mac : Peguam negara, Tan Sri Abdul Gani Patail hari ini didakwa sebagai 'tidak jujur' dan tidak telus dalam tugasnya mendakwa ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan kes liwat.

Peguam Anwar, Sankara Nair dalam satu kenyataan medianya mempersoalkan mengapa tidak ada tindakan diambil ke atas seorang bekas menteri kesihatan yang telah mengaku terbabit dalam seks oral.

Sankara tidak menamakan pemimpin BN itu tetapi menamakan beliau sebagai pemimpin yang baru memenangi jawatan presiden partinya itu.

DVD membabitkan bekas menteri kesihatan itu tersebar sejak dua tahun lalu. Ia menunjukkan beliau mengadakan perhubungan seks di luar tabie dengan seorang wanita. Dia juga telah mengakui bahawa dia adalah watak utama dalam video itu.

“Malah, seks oral sama ada dengan atau tanpa kerelaaan tidak ada bezanya dengan seks melalui dubur dan ia dengan jelas boleh didakwa menurut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang mana Anwar kini didakwa.”

Sankara ju
ga berkata beberapa laporan juga telah dibuat ke atas pemimpin itu tetapi peguam negara memilih untuk tidak bertindak.

“Ini adalah diskriminasi dalam bentuk yang paling tinggi dan bukti jelas bahawa AG adalah berat sebelah. Justeru, saya menggesa AG agar menggugurkan dakwaan yang dikenakan ke atas Anwar.”

Sankara juga menambah:“AG dikehendaki oleh undang-undang menurut Artikel 8, Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan bahawa semua orang adalah setaraf di bawah undang-undang dan berhak mendapat perlindungan.”malaysiakini

No comments: