Monday, November 22, 2010

Suasana majlis korban anjuran PAS Parit Buntar








PARIT BUNTAR : Pada 10 Zulhijjah 1431 H, umat Islam di Malaysia merayakan Aidul Adha dengan ibadat korban menjadi fokus utama sesuai dengan anjuran agama.

PAS Parit Buntar tidak ketinggalan meneruskan aktiviti tahunan mengadakan program Ibadah Korban. Sebanyak lapan ekor lembu telah dikorbankan selepas Solat Sunat Aidil Adha di Dewan Tuan Guru Haji Ahmad Tuan Husin, Titi Serong.

Pengarah program Hosni Mokhtar berkata, bilangan lembu untuk dikorbankan bertambah berbanding tahun lalu kerana semakin ramai yang menyertai ibadah korban anjuran PAS Parit Buntar.

, "Walaupun bilangan lembu korban bertambah pada tahun ini, kerja-kerja melapah dan memotong daging dapat dijalankan dengan lancar.

“ Urusan pengagihan daging korban juga berjalan lancar, di mana wakil PAS Cawangan datang mengambil daging korban untuk diserahkan kepada fakir miskin di Cawangan masing-masing".

Hosni berkata, umat Islam menyedari akan kelebihan ibadah korban itu, maka ramai yang berlumba-lumba dan bersegera di dalam melakukannya untuk mendapat keampunan dan keredaan daripada-Nya,

“ Pagi tadi, umat Islam bersolat Aidul Adha dan seperti biasa umat Islam diingatkan semula dengan peristiwa korban Nabi Ibrahim dan puteranya Nabi Ismail.

“ Peristiwa korban yang terbesar dalam sejarah kehidupan manusia kerana melaksanakan perintah Allah” katanya

Tambahnya, selain program ibadah korban yang dianjurkan oleh PAS Parit Buntar. Program ibadah korban ini juga dilaksanakan oleh ahli-ahli PAS Cawangan di Markas, Surau dan Masjid tempat masing-masing.

“ PAS Parit Buntar sangat mengalu-alukan ibadah korban yang dilakukan oleh PAS Cawangan di tempat masing-masing.

“ PAS Parit Buntar juga mengucapkan terima kasih kepada semua yang telah membantu menguruskan ibadah korban PAS Kawasan pada tahun ini” katanya

Berikut adalah gambar-gambar suasana majlis berkenaan :


No comments: