Friday, December 3, 2010

Gempar : GAPS dapat sambutan , 80 OOO rakyat Selangor hadir serah memorandum















SHAH ALAM, 3 Dis : Hanya kira-kira 80 orang, hadir untuk menyerahkan memorandum tajaan sebuah pertubuhan bukan kerajaan kepada Istana Selangor dalam cubaan untuk mengalih tumpuan rakyat daripada usaha Syabas menaikkan harga air sebanyak 37 peratus.

Sebilangan daripada penunjuk perasaan itu dikatakan pekerja Syabas yang dipaksa oleh majikan meninggalkan tugas dan hadir sama menyerahkan memorandum itu selepas solat Jumaat.

Seperti yang dijangka, penunjuk perasaan ini turut merangkumi penyokong Pertubuhan Pribumi Malaysia dan ahli-ahli Umno.

Sambutan dingin terhadap tunjuk perasaan ini menjadi bukti paling jelas Umno dan NGO tajaan parti itu ditolak oleh rakyar Selangor yang memberi sokongan untuk menyekat Syabas daripada menaikan harga air.


NONEKumpulan ini menamakan diri sebagai Gabungan Anti Penyelewengan Selangor atau GAPS.

Bagaimanapun mereka berdiam diri apabila ditanya oleh TVSelangor mengenai pendirian masing-masing terhadap konsesi yang diberikan oleh Umno-Barisan Nasional kepada Syabas pada tahun 2007.

Pengerusi GAPS, Hamidzun Khairuddin enggan menjawab persoalan mengenai tindakan Syabas mahu menaikan harga air sebanyak 37 peratus dan usaha kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menghalang langkah itu.

Sebaliknya, Hamidzun mendakwa mempunyai bukti mengenai beberapa penyelewengan yang menurut beliau, perlu diambil tindakan oleh istana Selangor walaupun jelas agensi seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia adalah lebih sesuai untuk aduan seumpama itu.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata pihaknya tidak bermasalah dengan memorandum yang dikemukakan oleh GAPS sungguhpun sedar ia lebih bersifat provokasi dan bukan untuk menegakkan kepentingan rakyat.

Memorandum berkenaan disampaikan oleh Hamidzun kepada pegawai istana di pintu pagar Istana Bukit Kayangan, Shah Alam.

Dan seperti biasa, penyerahan memorandum diiringi dengan beberapa penyokong tegar Umno menjulang kain rentang dan melaung sogan-slogan berbentuk serangan peribadi terhadap pemimpin-pemimpin Parti Keadilan Rakyat termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin Ali. .

Penganjur mendakwa perhimpunan ini disertai oleh Majlis Belia Malaysia, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia dan Jaringan Melayu Malaysia yang semuanya didokong oleh Umno.

Namun hakikat ialah sokongan hambar terhadap tunjuk perasaan ini membuktikan ahli-ahli Umno sendiri menolak politik perkauman yang cuba dibawa oleh kumpulan ini.

Muka sama juga yang turun Umno, Perkasam. Kata wakili 50 NGO , pekerja Syabas paksa mai ramai

MUFTI PERAK : AMALAN BERUNSUR KHURAFAT

1 comment:

Anonymous said...

patutla semalam aku pegi pejabat SYABAS nampak lengang je tempat parking, biasanya nak park kasut pon sendat. rupanya staf dan gw kena kerah pegi demo! dorang ni pon satu, akai adaka? pikirla sikit mak bapak dan kerabat yang kat kampong tu kerja toreh kelapa dan main dam, mana nak cekau duit untuk cover kenaikan bil air dan barangan keperluan harian yang lain...