Tuesday, November 23, 2010

Noh masih berlagak samseng



KUALA LUMPUR, 23 Nov. : Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Noh Omar berkata beliau akan bersemuka dengan Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan Ng Suee Lim untuk menyelesaikan isu pukul di Kampung Sawah Sempadan, Tanjung Karang pada 4 Nov lepas.

Noh yang juga Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor berkata beliau telahpun menulis surat rasmi kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim untuk membolehkannya menemui semua ADUN Selangor termasuk Ng bagi menyelesaikan isu berkenaan.

“Yang Berhormat tidak ada di sana, saya juga tidak ada di sana. Jadi biar dia (Ng) berdepan dengan saya. Yang Berhormat tidak payah campur tangan... saya sedang menunggu bila Menteri Besar Selangor ini hendak jawab surat saya,” kata Noh di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau memberi penjelasan mengenai isu itu kepada Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah) ketika menggulung perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan 2011.

Dalam kejadian itu, Ng dan pemandunya dipukul kira-kira 30 individu di Kampung Sawah Sempadan, Tanjung Karang setelah didakwa cuba membuat demonstrasi haram di kawasan berkenaan.

Penjelasan Noh menimbulkan kekecohan di dewan apabila beberapa anggota Parlimen pembangkang termasuk Fong, Khalid Abdul Samad (PAS-Shah Alam) dan Dr Mohd Hatta Ramli (Pas-Kuala Krai) bangkit mempertikaikan tindakan Noh yang disifatkan tidak wajar kerana mempertahankan tindakan penduduk kawasan berkenaan.

Serangan bertalu-talu daripada anggota Parlimen pembangkang terhadap Noh itu menyebabkan berlaku pertikaman lidah yang berterusan hampir lima minit manakala cubaan Noh untuk memberi penjelasan lanjut berhubung isu itu tidak diendahkan oleh pembangkang.

Melihat keadaan semakin tidak terkawal, Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Ronald Kiandie segera masuk campur dan meminta anggota Parlimen berkenaan menghentikan kekecohan itu.

“Yang Berhormat... Yang Berhormat... cukuplah... isu ini tidak termasuk dalam kementerian,” katanya sekaligus menamatkan kekecohan berkenaan.

Terdahulu, semas menjawab isu kelewatan pemberian pinjaman Tekun Nasional yang dibangkitkan beberapa Anggota Parlimen, Noh berkata beliau telahpun mengarahkan supaya Tekun mengurangkan kerenah birokrasi dan menepati sasaran untuk memberi kelulusan pinjaman dalam tempoh dua bulan.

Bagaimanapun, beliau tidak menafikan ada berlakunya kelewatan dalam pemberian pinjaman atas pelbagai faktor termasuk kecuaian dalam pengurusan borang pinjaman oleh pegawai.

Sama ada pinjaman Tekun dibuka kepada kaum lain, Noh berkata selain kaum Bumiputera, pinjaman Tekun juga dibuka untuk usahawan kecil dari kaum India manakala setakat ini sekurang-kurangnya 50 usahawan kecil daripada kaum Cina menerima pinjaman daripada tabung berkenaan.

Persidangan dewan bersambung esok. — Bernama

No comments: