Tuesday, November 23, 2010

Polis pun sokong ISA juga




















GEOGRTOWN. 23 Nov. : Jawatankuasa Siri Program 50 tahun di bawah Kekejaman ISA iaitu Gerakan Mansuhkan ISA dan organisasi bekerjasama berasa kecewa terhadap pemuda UMNO Pulau Pinang yang mengganggu program dan pandangan Ketua Polis Negeri Pulau Pinang, Ayub Yaakob terhadap insiden ini.

Tanggungjawab polis sepatutnya mempertahankan kepentingan awam dan keselamatan rakyat daripada pengganas. Ketua polis negeri Pulau Pinang tidak patut menyalahkan pihak penganjur kerana tidak memohon permit, kami sebenarnya adalah mangsa dalam perkara ini.

Polis sepatutnya menangkap orang yang membuat kacau apabila mendapat aduan tetapi polis pula sekadar menyaksikan dan membenarkan orang terus membuat kacau. Ayub Yaakob berkata polis telah mengawal keadaan dengan baik.

Pada hakikatnya, pihak polis tidak menghalang apabila penganjur dipukul dan ditolak orang pemuda UMNO.

Kalau polis berasa rakyat ditolak dan dipukul masih dikira dalam kawalan yang baik, pihak polis patut menilai semula KPI PRDM. Kami harap ini tidak akan lagi berterusan dan mengembangkan budaya samseng.

Kami berharap pihak polis akan mengambil tindakan yang sewajar dan membawa pengganas ke mahkamah.

Matlamat utama kami menganjurkan program ini adalah untuk rakyat membincangkan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri), kami menghormati pandangan yang berbeza dan mempertahankan kebebasan bersuara setiap orang.

Oleh itu, kami membenarkan Kumpulan pro-ISA berkongsi pandangan mereka.

Demi menyanggah kenyataan "ISA dapat mempertahankan Negara, bangsa dan agama", kami juga membalas semua pandangan kumpulan pro-ISA dalam forum kami.

Melalui forum bertajuk "ISA alat politik untuk penindasan" dan "bagaimana agama melihat ISA?", kami tahu bahawa ISA adalah sambungan semangat Darurat yang diistihar oleh penjajah British untuk menyerang rakyat yang memperjuangkan hak mereka.

ISA terus digunakan untuk menjaga kepentingan golongan pemerintah dan menindas rakyat yang ingin berjuang.

Kami membantah ISA sepenuh-penuhnya. Dan kami juga tidak setuju kalau ISA digunakan untuk menangkap orang yang menimbulkan kekacauan.

Ini adalah kerana undang-undang yang sedia ada cukup untuk kesalahan mereka, dan hak dibicara tidak patut dirampas. Ahli panel agama seperti Islam, Kristian, Hindu, dan Buddha juga memandang ISA ini bercanggah dengan agama yang menegak keadilan.

*Kenyataa media oleh Ong Jing Cheng selaku Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) Pulau Pinang.

No comments: