Tuesday, November 23, 2010

PAS Parit Buntar minta Zambry kaji semula projek ikan arowana

Bahrain





















PARIT BUNTAR, 23 Nov. : PAS Parit Buntar meminta kerajaan negeri Perak mengkaji semula projek ternakan ikan arowana di Bukit Merah kerana laporan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menunjukkan projek berkenaan menjejaskan kawasan sawah padi di Daerah Kerian.

Pengerusi Lujnah Petani dan Nelayan PAS Parit Buntar Abdul Bahrain Desa (Gambar) berkata, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendapati projek berkenaan bukan sahaja menjejaskan alam sekitar dan kehidupan penduduk malah dilakukan tanpa mengikut peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan

“ projek ini menjejaskan matlamat utama bekalan air tasik Bukit Merah iaitu untuk penanaman padi dan kegunaan harian penduduk di Daerah Kerian.

“ CAP menyatakan projek ini juga tidak dirujuk kepada Jabatan Alam Sekitar (JAS) bagi memastikan sama ada kajian kesan kepada alam sekitar (EIA) perlu dilakukan atau tidak “ katanya

Bahrain berkata, sekiranya projek ini diteruskan masalah bekalan air sawah di kawasan ini akan menjadi lebih meruncing lagi pada masa akan datang.

“ Takungan air di Tasik Bukit Merah akan sentiasa menurun kesan daripada perlaksanaan projek ini.
“ Pesawah dan petani akan menerima kesan kekurangan bekalan air terutama pada musim kemarau jika paras air di Tasik Bukit Merah berada pada tahap yang kritikal” katanya

Menurutnya, PAS Parit Buntar berharap Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan kerajaan negeri Perak mengambil tindakan segera bagi mengelakkan kesan buruk kekurangan bekalan air kepada pesawah dan penduduk di Daerah Kerian.

“ Air Tasik Bukit Merah bukan saja digunakan oleh pesawah di Bagan Serai tetapi juga pesawah di Parit Buntar dan Seberang Perai Selatan.

“ Malah, menjadi kegunaan harian penduduk yang tinggal di Parit Buntar, Tanjong Piandang dan Kuala Kurau” katanya


No comments: