Tuesday, May 17, 2011

Keputusan hakim sahkan sistem kehakiman alat kerajaan

Keputusan hakim Mahkamah Tinggi yang memutuskan Ketua Pembangkang, DatuK Seri Anwar Ibrahim membela diri bersabit tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, “memalukan dan tidak mempunyai kredibliti”.

Pengamal undang- undang yang juga aktivis Lawyers For Liberty, Fadiah Nadwa Fikri ketika dihubungi Tv Selangor berkata, keputusan itu adalah tamparan hebat kepada sistem kehakiman di Malaysia sekaligus mengiyakan institusi ini sebagai alat kepada kerajaan pemerintah untuk mengekalkan kuasa.


“Ini adalah sesuatu yang sangat menghina sistem kehakiman di Malaysia terutamanya sistem keadilan jenayah dan ini meletakkan kita semua Rakyat malaysia di bawah satu ancaman dimana kehakiman itu sendiri tidak telus dan tidak bebas sebab juri-juri terbabit melebihkan untuk memepertahankan kuasa pemerintahan BN (Barisan Nasional) daripada mendaulatkan undang-undang dan mempertahankan kehakiman yang bebas,” katanya.


Menurut Fadiah, sejak awal lagi proses ini pincang dan usaha pembelaan disifatkan sia-sia ditambah dengan sistem perundangan yang tidak adil dan sudah dicabuli.


“Sebenarnya sistem itu sendiri sudah tidak adil dan sudah dicabuli.


Kalau kita nak cakap kenapa pula orang yang dituduh itu perlu membela diri sedangkan proses yang dari mula itu sendiri sudah tidak telus dan tidak adil.


Jadi perkara yang dibangkitkan ini adalah sia-sia sebab kita membela kepada sesuatu yang tidak adil, soa apa yang kita nak bela,” katanya.


Ujar beliau lagi, pembelaan berlaku sekiranya sesuatu kes itu mempunyai asas dan untuk kes ini banyak bukti- bukti bercanggah ditambah dengan saksi yang tidak mempunyai kreadibiliti.


“Kalau ikut perundangan sebenar kes ini tidak ada ‘prima facie’ atau asas langsung dan sepatutnya dibuang setia tiada pembelaan.


Pembelaan ini berlaku sekiranya ada asas dan bukti-bukti yang diketengahkan pada peringkat pendakwaan itu ada asas.


Kita lihat bukti-bukti bercanggah, saksi tidak kreadibel, jadi apa yang emreka cuba buktikan sekarang,” katanya.


Hakim Mohamad Zabidin semalam menetapkan 6 hingga 30 Jun untuk Anwar membela diri.


Pasukan pendakwaan diketuai oleh Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, dan dianggotai oleh timbalan ketua bahagian pendakwaan Nordin Hassan dan Mohd Hanafiah Zakaria, serta timbalan pendakwaraya CK Wong dan Noorin Badaruddin.


Pihak pembelaan pula terdiri daripada peguam kanan Karpal Singh dan dibantu oleh Param Cumaraswamy, Sankara Nair, CV Prabhakaran, Marissa Christopher Fernando dan Ram Karpal Singh.


Pada 7 Ogos 2008 Anwar, 63, mengaku tidak bersalah terhadap dakwaan melakukan liwat bertentangan dengan peraturan alami di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara antara 3.10ptg dan 4.30ptg 26 Jun, 2008.


Tuduhan itu dikemukakan di bawah seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara hingga 20 tahun dan sebat.

No comments: