Tuesday, May 17, 2011

UMNO jolok , UMNO yang kena

Mai kita tengok, siapa yang desak pendedahan Seri Temin?

Oleh: Tok Non

Tok Non rasa perlu menjelaskan beberapa persoalan yang ditimbulkan oleh Wan Suhaizi Wan Senu dalam tulisannya yang mempertahankan Dato’ Syed Sobri Syed Hashim, bekas CEO Seri Temin Development Corporation (M) Sdn Bhd.

Soalan yang menarik ialah mengapa selepas 3 tahun baru PAS ‘menyalak’? Menyalak biasanya digunakan untuk anjing tapi begitulah UMNO mereka sangat suka memberi gelaran buruk terhadap pihak tidak sehaluan, memfitnah dan mengeluarkan kata-kata tidak beradab. Semoga Allah memberi taufik hidayah untuk mereka kembali kepada akhlak Islam.


Isu Seri Temin bermula apabila ADUN Pedu Dato’ Seri Mahdzir Khalid bertanya soalan di Sidang Dewan Negeri bagi Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Dewan Undangan Negeri Yang Kedua Belas awal bulan April lalu. Dia bertanya mengenai prestasi beberapa buah syarikat GLC (antaranya Seri Temin). Soalannya dijawab oleh Dato’ Ir Amiruddin Hamzah dengan panjang lebar.

Mahdzir bangun lagi bertanya soalan tambahan. Kali ini dia menghantar ‘bola tanggong’ kepada Amiruddin. Exco kerajaan negeri itu mengeluarkan dokumen yang disediakan oleh laporan Audit Kerajaan Pusat dan laporan audit dalaman GLC, mendedahkan satu demi satu kepincangan yang berlaku dalam Seri Temin di zaman BN.

Syed Sobrie ‘kepanasan’, dia mengangkat beg meninggalkan Dewan sewaktu isu tersebut hangat dibincangkan.


Jika UMNO bertanya mengapa pendedahan selepas 3 tahun? Soalan yang patut ditanya ialah mengapa selepas 3 tahun baru Mahdzir Khalid bertanya soalan? Adakah dia sengaja mahu mengenakan Syed Sobri serta pihak-pihak tertentu yang menerima sumbangan politik dari Seri Temin? Hanya Mahdzir yang tahu.

Sebenarnya UMNO tidak perlu susah hati, tidak perlu buat penafian bahawa UMNO memang menerima duit itu, kerana penggunaan RM7.5 juta duit Seri Temin untuk kroni mereka (terutamanya entiti dalam UMNO, bermula dari negeri, bahagian, sayap hingga ke cawangan) bukan satu kesalahan mengikut undang-undang. Ini kerana ia diberi di bawah item ‘sumbangan’. Kesalahannya adalah dari aspek moral iaitu:

1. Mengapa tidak beri sumbangan untuk kebajikan rakyat, golongan miskin dan sebagainya. Mengapa beri dekat UMNO buat program parti termasuk makan angin ke luar negeri, honey moon, sewa hotel persidangan UMNO? Semiskin-miskin PAS, bila berkuasa tak pernah sapu duit negeri tapi UMNO yang dakwa kaya, rupanya kaya dengan menyapu duit negeri atau duit GLC.

2. RM7.5 juta itu disumbangkan kepada pihak yang tidak boleh diberi rebat cukai oleh LHDN (UMNO dll). Akibatnya Seri Temin terpaksa bayar juga cukai dengan mencari sumber kewangan lain. Amalan ini tidak bijak dalam pengurusan korporat dan menunjukkan kelemahan pentadbiran mereka, maka mereka tidak layak diberi kuasa kerana jenis ‘pantang nampak duit’.

3. Di samping menggunakan wang itu untuk politik UMNO, perbelanjaan yang digunakan juga sangatlah mewah misalnya belanja untuk mesyuarat perwakilan UMNO Bahagian Padang Terap, belanja duit Seri Temin hampir RM100 ribu!!!

4. Duit disumbangkan dengan mewah kepada UMNO, keuntungan syarikat tidak diutamakan, akibatnya Seri Temin rugi pada 2007 dan 2008 (tinggalan BN) dan hanya kembali membuat untung pada 2009 dan 2010 di bawah PAS.

Banyak lagi KESALAHAN dari aspek moral, eloklah pembaca semua senaraikan sendiri…

“JANGAN SERAH KEDAH DEKAT PENYAMUN”

http://kedahla.blogspot.com

No comments: