Thursday, March 25, 2010

Umno-BN takut pilihanraya



SHAH ALAM, 25 Mac :
Pengumuman Perdana Menteri bahawa kerusi Dewan Undangan Negeri Titi Tinggi kekal disandang oleh Yip Sun Onn dari MCA menyerlahkan fobia Umno-Barisan Nasional untuk berdepan dengan sebarang pilihan raya kecil.

Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Perlis Johari Shafie berkata Umno-BN kini terdesak mahu menghalang pilihan raya kecil diadakan apabila Speaker Datuk Yazid Mat enggan menyerahkan surat peletakan jawatan Yip kepada SPR walaupun beliau menerimanya sejak 22 Mac lalu .

Ini termasuk tindakan Menteri Besar Datuk Seri Dr Md Isa Sabu dan bekas Timbalan Ketua Bahagian Umno Kangar Datuk Ahmad Bakri Ali yang ditugaskan memujuk Yip agar menarik balik peletakan jawatannya.

"Umno-BN seboleh-bolehnya tidak mahu pilihan raya kecil diadakan kerana mereka tahu sokongan rakyat Perlis kepada mereka terutamanya masyarakat Cina semakin hilang," kata Johari kepada Suara Keadilan.

Johari berkata perkara ini menambahkan lagi keretakan parti dalam komponen BN apabila Umno Perlis juga dikatakan berpuak-puak - antara kumpulan Menteri Besar dan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Shahidan Kassim.

Bekas Ketua Penerangan Umno Perlis Datuk Hashim Suboh berkata krisis ini membuktikan Dr Md Isa gagal memimpin dan menguruskan pentadbiran negeri.

Hashim yang juga Pengerusi Majlis Tindakan Anak Perlis (MANTAP), sebuah pertubuhan yang berpihak kepada Shahidan dan ditubuhkan bagi melakukan kaji selidik dan penilaian terhadap keupayaan kepimpinan Dr Md Isa, berkata krisis ini tidak akan berlaku jika Dr Md Isa tidak dilantik sebagai Menteri Besar selepas pilihan raya 2008.

Sebaliknya tegas Hashim jawatan Menteri Besar sepatutnya milik Shahidan mengikut prosedur sebagaimana dipersetujui mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi sebelum ini yang memilih Shahidan.

"Jika dalam Umno sendiri sudah berpecah, bagaimana mahu wujudkan perpaduan dengan komponen lain dalam BN? Bagaimana Perlis mahu maju jika pemimpin sendiri bermasalah," ujar Johari.Kerabu

No comments: