Tuesday, May 4, 2010

Lagi desakan Musa Hassan letak jawatan

 
IPOH , 4 Mei : Pemuda Sosialis DAP Perak (Dapsy) mendesak Ketua Polis Negara (KPN), Tan Sri Musa Hassan meletak jawatan serta-merta berhubung kes Aminulrashid Amzah, 15 yang ditembak oleh polis di Seksyen 11, Shah Alam pada 26 April lalu.

Pengerusinya, Wong Kah Woh berkata, KPN perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap tindakan pegawai dan anggotanya yang melalukan kesilapan sehingga menimbulkan keraguan terhadap pasukan itu.

“Terlalu banyak insiden yang berlaku sejak akhir-akhir ini menyebabkan kematian dan kecederaan yang melibatkan anggota polis dengan pemuda dan remaja.

“Banyak kes berlaku melibatkan polis seperti kes kematian A Kugan, Aminulrashid Amzah dan terbaru kejadian petang semalam yang melibatkan seorang pelajar kolej swasta di Shah Alam yang cedera di muka dan tangan apabila motosikal yang ditunggangnya disepak anggota polis,” katanya kepada pemberita dalam satu sidang media di Wisma DAP di sini, semalam.

Hadir sama, Timbalan Ketua DAPSY negeri, V Sivakumar dan Adun kawasan Tebing Tinggi (ADUN), Ong Boon Piow.

Menurutnya, rakyat sebenarnya tahu fungsi pasukan polis yang bertindak mengikut arahan dari pihak atasan.

“Adakah apa-apa arahan dari pihak atasan untuk mengejar mana-mana kereta dan tanpa usul periksa menembak mati. Dalam kes ini, satu perkara sangat jelas, polis tidak nampak mangsa sebelum melepaskan tembakan,” katanya.

Kah Woh berkata, kenyataan yang dikeluarkan oleh KPN untuk menarik balik anggotanya dari menjaga keselamatan awam disifatkan sebagai angkuh, dalam kes ini.

“Itu satu kenyataan kontroversi yang boleh membahayakan keselamatan negara. Kenyataan itu menunjukkan sikap beliau yang angkuh dan mencemar nama Polis Diraja Malaysia (PDRM),” katanya.SH

No comments: