Wednesday, August 25, 2010

Laporan media tidak tepat: Nik Nazmi


SHAH ALAM, 26 Ogos : Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad menyifatkan kenyataannya yang menyebut pelaksanaan hukuman hudud di Malaysia adalah tidak sesuai seperti dilaporkan media sebagai tidak tepat.

Katanya, beliau tidak berniat menentang hukum syariah kerana ia sebahagian daripada agama Islam, tetapi dalam 17 Perkara Dasar Keadilan, telah termaktub pendirian Keadilan dalam hal agama.


“Mendaulatkan Islam sebagai agama Persekutuan sambil menjamin hak bukan Islam untuk beragama dan berfikir, serta memperkembangkan peranan agama dan nilai-nilai sejagat demi menegakkan kebenaran, keadilan, tatacara berakhlak, kemanusiaan dan kemuliaan insan.

:“Pendirian dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang dimeterai Keadilan, Pas dan DAP Pakatan memartabatkan peruntukan Perlembagaan termasuk kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan menjamin hak kebebasan beragama di Malaysia,” katanya dipetik blognya, semalam.

Nik Nazmi berkata, Pakatan Rakyat komited untuk menubuhkan mekanisme menyeluruh bagi memberi penyelesaian yang adil dalam kes melibatkan pertindihan sistem perundangan sivil dan syariah, termasuk Suruhanjaya Diraja.SH

No comments: