Monday, November 22, 2010

Muka baru terajui Cabang PKR
































KELANA JAYA ,22 Nov.: Keputusan pemilihan Parti Keadilan Rakyat(PKR) yang tamat semalam memperlihatkan banyak pimpinan cabang-cabang parti di seluruh negara digantikan dengan barisan pimpinan baru.

Dalam satu sidang media di ibupejabat PKR petang tadi, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail menjelaskan sistem undi terus yang dijalankan buat pertama kali dalam PKR dan juga memperlihatkan penglibatan kaum muda dan wanita.


"Yang menariknya ialah, selesai pemilihan cabang kita dapati bahawa hampir 60 peratus daripada kepimpinan cabang adalah muka-muka baru," jelas beliau.


Katanya lagi, semakkan awal keputusan juga memperlihatkan penglibatan golongan muda dan wanita.


"Semakan awal kita dapati hampir 60 peratus daripada kepimpinan cabang adalah merupakan muka baru, dengan pertambahan ketara golongan muda dan juga wanita," kata beliau.


Walaubagaimanapun, beliau menjelaskan perincian keputusan hanya akan dibentangkan pada hari terakhir kongres PKR iaitu pada 27 November nanti.


Katanya lagi, hikmah pemilihan kali ini ialah penampilan pimpinan cabang baru dengan pembabitan ketara golongan muda dan wanita.


Minggu lalu merupakan minggu terakhir proses pemilihan diadakan dengan 50 cabang PKR menjalankan proses pengundian, termasuk empat cabang yang tertangguh kerana kekacauan semasa Mesyuarat Agung Tahunan Cabang(MATC).


"Tapi semalam, mereka selesai mengadakan MATC cabang dan pengundian MPP. Cabang-cabang itu adalah Kota Tinggi - Johor, Sirian - Sarawak, Batang Sadong - Sarawan dan Parit Sulong (Johor). MATC sempurna dan pengundian pun dapat dijalankan," kata beliau.


Selain itu, Saifuddin memberitahu terdapat empat cabang tidak berjaya menjalankan pemilihan cabang atas pelbagai sebab, antaranya ialah cabang Kuala Langat.


"Tempoh hari saya maklumkan Kuala Langat waktu MATC cabang gagal menyempurnakan kerana ada kekecohan. Ada bukan anggota parti yang terbabit dan sebagainya, diputuskan MATC Kuala Langat akan diadakan sepelas kongres tetapi MPP cabang sepatutnya berjalan semalam. Sekali lagi timbul kekecohan dan Biro Politik menetapkan tarikh baru," jelas beliau lagi.


Saifuddin seterusnya berkata keputusan ini dibuat dengan asas tidak boleh ada segelintir anggota boleh bertindak di luar amalan demokratik hingga menyekat proses pemilihan menyebabkan hak anggota cabang Kuala Langat disekat.


"Untuk itu, Biro Politik yang bermesyuarat semalam memutuskan pemilihan MPP di Kuala langat akan diadakan pada Khamis 25 November, bermula 3 petang hingga 9 malam," kata beliau.


Selain itu, beliau memberitahu tiga cabang lain yang gagal menyempurnakan pemilihan cabang ialah Tanjung Piai (Johor), Tanjung Manis dan Baram kerana anggota di cabang-cabang berkenaan tidak keluar mengundi.


Katanya lagi, pemilihan tidak akan dijalankan semula di ketiga-tiga cabang tersebut dan akan dianggap sempurna untuk pemilihan kali ini.

No comments: