Tuesday, December 21, 2010

Kerajaan PR pertahan rumah rakyat dari diroboh Kerajaan BN

Kerajaan Negeri Bantah Cadangan Roboh 80 Buah Rumah Untuk Bina Lebuhraya


SHAH ALAM 21 Dis. : Kerajaan Negeri Selangor membantah sebarang cadangan untuk merobohkan kira- kira 80 buah rumah di Taman Bakti, Ampang bagi memberi laluan kepada Lembaga Lebuh Raya Malaysia atau LLM bagi membina lebuhraya Besraya dari Sungai Besi ke Pandan Indah.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan, Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad dalam kenyataan medianya berkata LLM sebelum ini membentangkan cadangan alternatif yang tidak melibatkan perobohan rumah di mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) pada 25 November lalu.

Namun kini, LLM seolah - olah mahu melanggar persetujuan yang telah dicapai dengan kerajaan negeri apabila menukar pendirian mahu merobohkan rumah - rumah tersebut.

"Mesyuarat MTES ketika itu mengarahkan supaya mengadakan pendengaran awam pada 2006, tetapi saya telah menyemak perkara ini dengan penduduk dan mendapati tiada sebarang gerak kerja untuk pendengaran awam," katanya.

"Saya mengambil tindakan dengan berbincangkan dengan pihak Besraya (LLM) dan saya telah mengutarakan hal ini kepada mesyuarat Exco dan hasilnya Exco meminta Besraya membentangkan semula dalam mesyuarat MTES" katanya lagi.

Iskandar berkata, semasa umno barisan nasional memerintah negeri itu, LLM telah diberi ruang yang luas untuk menjalankan pembinaan lebuh raya itu dengan meroboh rumah penduduk.

Namun, sebaik sahaja pakatan rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan, LLM diarahkan menyediakan alternatif baru tanpa mengorbankan aset rakyat.

"Setelah berbincang dengan pihak Besraya mereka membentangkan 3 alternatif dan akhirnya 1 alternatif dipilih yang mana tidak melibatkan perobohan, alternatif ini telah pun dibincangkan dalam MTES dan telah diterima untuk digunakan,"katanya.

Kerajaan negeri menegaskan, pihaknya tidak akan membenarkan LLM meneruskan pembinaaan itu jika LLM tetap berdegil dengan cadangan perobohan itu.

No comments: