Thursday, February 3, 2011

PAS anjur solat hajat doakan keselamatan rakyat Malaysia di Mesir

Solat hajat doakan rakyat kita di Mesir selamat

Egyptian anti-government demonstrators gather at Cairo's Tahrir square on February 3, 2011 on the 10th day of protests calling for the ouster of embattled President Hosni Mubarak.KOTA BHARU, 4 Feb. : Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan (DPPNK) menganjurkan majlis solat hajat berikutan krisis yang berlaku di Mesir yang semakin meruncing pada masa ini.

Ketua Penerangan DPPNK, Ahmad Fadhli Shaari berkata, solat hajat dan ceramah khas Solidariti Bersama Kebangkitan Rakyat di Timur Tengah itu akan diadakan di Pusat Tarbiyyah Islamiyyah (Putik), Pengkalan Chepa, Ahad ini.

”Antara penceramah yang dijangka hadir, termasuk Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Pesuruhjaya Pas Kelantan, Datuk Husam Musa dan Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Muhammad Sabu.

“Selain itu, beberapa wakil lain, termasuk Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution Ismail, Pengerusi Lajnah Antarabangsa Pas Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dan wakil dari Mesir,” katanya.

Beliau berkata, majlis berkenaan akan dimulai dengan solat Isyak dan solat hajat berjemaah memohon supaya rakyat Malaysia yang masih berada di Mesir diselamatkan daripada sebarang kejadian yang tidak diingini.

Ahmad Fadhli berkata, umat Islam, terutama ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang masih menuntut di Mesir dijemput hadir menyertai solat hajat berjemaah dan mendengar penerangan dari penceramah jemputan pada malam berkenaan.

Menurutnya, usaha tersebut sebagai melahirkan perasaan prihatin terhadap krisis di Mesir, selain sama-sama turut mendoakan mereka yang masih belajar di sana selamat.

No comments: