Wednesday, March 9, 2011

Belum pilihanraya Sarawak dah kecut

Pas angap BN Sarawak pengecut

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhZ7BOzRv_NlgX3GVYJl8w7zBaHz8dJObKJ0RxAVVOewtrKYDiX_Vpm-nCR52Xlqq4qXq9RSU9KOOvALrq7OEyGxCcRvwd8_4llB-IbS12lWEZS2oRvQyNoKGneiibYbNjNE-ANe-OA4Hs/s1600/idris-ahmad.jpgKUALA LUMPUR - Pas menganggap desakan Ketua Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB-BN) Sarawak, Datuk Fadillah Yusof yang mahu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan tempoh kempen pilihan raya di Sarawak dikurangkan kepada sekurang-kurangnya tujuh hari sebagai tindakan pengecut.

Ketua Penerangan Pas, Idris Ahmad berkata, Pas menganggap respons Pengerusi SPR, Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof yang mendakwa tempoh kempen terlalu lama boleh mengundang amalan politik tidak sihat dengan mengaitkannya dengan pergolakan politik Timur Tengah sebagai tidak relevan.

“Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau berlalu dengan aman. Pilihan Raya Umum 2008 yang berlangsung selama dua minggu juga berjalan dengan aman.

“Ketakutan SPR ini sengaja diperbesarkan, malah dianggap mempersendakan peranan polis dan pasukan keselamatan yang bertugas siang malam menjaga ketenteraman awam,” katanya.

Idris berkata, hakikatnya tempoh pilihan raya singkat sengaja dituntut berikutan rekod kekalahan teruk BN bila kempen pilihan raya diadakan dalam tempoh yang panjang.

Katanya, BN Sarawak ternyata tidak yakin kemampuan mereka mengekalkan majoriti besar dalam DUN sekiranya kempen pilihan raya diadakan selama dua minggu atau lebih.

Beliau juga mahu SPR seharusnya menilainya secara realistik kerana tempoh yang pendek menyukarkan calon-calon berkempen untuk menemui semua pengundi-pengundinya.

Jelasnya, tempoh masa yang singkat juga menyukarkan rakyat untuk menerima maklumat yang betul dan perlu dilihat dalam keadaan Sarawak itu sendiri yang begitu luas mengambil masa panjang untuk calon berkempen begitu juga dengan jentera SPR yang mahu membuat persiapan.

“Pilihan raya DUN dan Umum di negara ini adalah hak semua rakyat, maka setiap rakyat harus diberikan peluang untuk menyertainya dalam keadaan yang selesa dan tidak tergesa-gesa.

“SPR adalah badan pengurus pilihan raya negara bukannya organisasi pengurus pilihan raya kampus yang skopnya amat terhad,” katanya.

Katanya, Pas berharap agar SPR tidak membuat keputusan mengikut telunjuk BN, manakala soal keselamatan dan ketenteraman awam adalah tanggungjawab polis.SH

No comments: