Saturday, April 30, 2011

"1 Melayu, 1 Bumi" Muslihat Politik BN




KUALA LUMPUR 30 APRIL : Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan slogan "1 Melayu, 1 Bumi" yang dicanang akhbar kawalan Umno-Barisan Nasional(BN), Utusan Malaysia sebagai satu muslihat politik.

Menurut Anwar, hal ini berlaku berikutan kegagalan Barisan Nasional(BN) Sarawak untuk mengekalkan undi popularnya pada pilihan raya lalu yang jelas ditolak bulat-bulat oleh masyarakat bandar 'Bumi Kenyalang'.

Jelas Anwar, UMNO hanya melindungi kekayaan keluarga masing-masing malah perikatan BN tidak pernah menjadi pelindung hak orang Melayu bahkan terus mengabaikan golongan miskin dan meminggirkan anggota masyarakat sendiri.

"Bila dia (UMNO) tengok Cina dah tak sokong, (buat) 1 Melayu. Mana ada 1 Melayu 1 Bumiputra. Tengok Melayu Kampung Sungai Putih. Tengok Melayu, Bumiputera di Kapit, di Ulu Pahang, siapa peduli?

“Melayu bagi mereka ialah ahli-ahli perniagaan Melayu, keluarga menteri, keluarga Rosmah (isteri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak) dan anak-anak (bekas perdana menteri Tun Dr) Mahathir (Mohamad). Ini definisi orang Melayu.

“Mereka tidak mahu mempertahankan nasib orang miskin,” katanya lagi.

“Bagi mereka hak-hak orang Melayu adalah keluarga mereka, bagi kami hak-hak Melayu adalah hak komuniti,” kata beliau dalam Majlis Ceramah Perdana di Ampang semalam.

Minggu lalu, Timbalan Ketua Pengarang Utusan, Datuk Zaini Hassan dalam artikelnya mencadangkan Umno untuk melancarkan gerakan 1Melayu, 1Bumi bagi mempertahankan kuasa politik orang Melayu.

Penulisannya turut menyentuh bagaimana masyarakat Melayu telah hilang perpaduan berbanding kaum Cina selain memperlekehkan slogan 1Malaysia yang digembar-gemburkan Najib Razak.

Kelmarin, bekas Menteri Besar Selangor Dr Khir Toyo juga turut menyatakan betapa kaum Cina menerusi DAP cuba menghapuskan hak orang Melayu.

Anwar kemudiannya melontarkan pertanyaan mengenai kehilangan RM 50 bilion dari RM 52 bilion wang saham amanah bumiputera yang sehingga kini tidak dijawab kabinet Najib.

"Melayu, kalau miskin merempat. Bukan masalah Cina, bukan salah Cina. Kita ada RM 52 bilion saham. Saham Bumiputera, diakui oleh Najib. Apa Cina curi? Saya nak beritahu, orang Cina, India kita pertahankan, hak orang Melayu, keluarga kita, tetap kita pertahankan.

No comments: