Tuesday, April 19, 2011

PRN Sarawak: PR Menang Bermaruah, BN Menang Dengan Rasuah


KUALA LUMPUR 19 APRIL : Senator Dr Syed Husin Ali menyatakan, tiada salahnya mengucapkan tahniah di atas kemenangan Barisan Nasional (BN) di Sarawak namun jangan sesekali memperkecilkan prestasi Pakatan Rakyat (PR).

Dr Syed Husin berkata demikian semasa membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di Dewan Negara, semalam.

Dr Syed Husin berkata, beliau amat berbesar hati kerana dapat menyertai perbahasan itu dan berpeluang membuat sedikit ulasan berhubung kemenangan BN pada Pilihan Raya Negeri Ke 10 Sarawak, Sabtu lalu.

“Sepanjang pagi tadi (semalam) beberapa orang mengucap tahniah kerana kemenangan BN di Sarawak.

“Tiada salah mengucapkan tahniah, akan tetapi agak kurang enak didengar kerana pada masa sama diperkecilkan pula prestasi Pakatan,” ujarnya selaku Ahli Dewan Negara yang mewakili PKR.

Menurutnya, seorang teman daripada Umno bertanya kepadanya mengapa beliau tidak mahu mengucapkan tahniah di atas kemenangan perikatan itu, bagaimanapun Dr Syed Husin berkata beliau tiada masalah mengucap syabas.

Akan tetapi, beliau ingin mengingatkan bahawa PR berjaya meningkatkan bilangan kerusi yang dimenangi sekali ganda sekali gus meraih undi popular BN

“Lebih penting lagi kami berjaya menurunkan 8 peratus undi yang diperolahi BN dari 63 ke 55 peratus.

“Benar BN mendapat lebih dua pertiga kerusi, akan tetapi ia gagal memperolehi dua pertiga undi,” ujarnya.

Dr Syed menambah, ini berlaku walaupun Umno-BN menggunakan keseluruhan jentera kerajaan dengan memperalat media arus perdana serta mengugut melalui SB juga menaburkan wang dan seterusnya tidak henti-henti menggunakan isu fitnah sodomi dan video seks.

“Saya teringat kepada sebuah tweet yang saya terima, berbunyi: Pakatan menang dengan maruah, BN menang dengan rasuah. Ingatlah, Sarawak bukan lagi fixed deposit BN,” ujarnya.

1 comment:

Hamdan Rukun said...

SYABAS , SYABAS..AKU JANGKA DAH !