Sunday, June 5, 2011

Negara Berkebajikan adalah tuntutan Islam



GOMBAK 5 JUN : Presiden PAS Abdul Hadi Awang menyatakan konsep negara berkebajikan adalah hasil muzakarah sesama Ulama Majlis Syura serta perbincangan PAS dan rakan komponen di dalam Pakatan Rakyat.
Hadi menegaskan konsep negara berkebajikan yang diperjuangkan oleh PAS jauh berbeza dengan acuan sosialisme dan atau komunism yang berteraskan kebajikan sosial semata.
"Kita perkenal negara berkebajikan. Bukan seperti komunis atau sosialis. Walaupun ada persamaan jaga kebajikan rakyat, tetapi Islam hormat hak individu. Islam ada konsep dosa dan pahala," kata Hadi ketika menggulungkan Muktamar PAS ke 57 di Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohammad di sini hari ini.
Muktamar PAS kali ini bertemakan 'Menuju Negara Berkebajikan' yang menitikberatkan sebuah negara yang bebas dari rasuah dan penyelewengan kuasa serta menggunakan kemakmuran negara untuk membela rakyat.
Penubuhan negata berkebajikan adalah antara teras program Pakatan Rakyat yang termaktub dalam Buku Jingga parti itu.
Hadi berkara negara berkebajikan yang diperjuangkan PAS dan PR mementingkan kebajikan rakyat dan bukan kroni semata seperti pimpinan kerajaan Pusat sekarang.
Menurut Hadi, konsep negara kebajikan telah lama diceritakan dalam Al-Quran dan wujud sejak zaman Nabi Yusof lagi.
Ketika itu, Nabi Yusof mempelopori konsep cukai dan bantuan sosial yang tidak membebankan rakyat bahkan menambah hasil kepada negara.
"Tuhan tunjukkan contoh negara kebajikan sebelum zaman Nabi Muhammad. Ia pada zaman Nabi Yusof AS. "Menunjukkan bahawa negara kebajikan wawasannya bukan setakat 2020 tapi sehingga akhirat," kata Hadi.
Hadi turut menyatakan kepada para perwakilan - atau Muktabirin bahawa konsep negara sedemikian diperinchi melalui perbincangan Syura Ulama PAS melalui prinsip 'Tahalul Siasi' atau Politik Islam dari sudut Fiqh.
"Kita sampai satu tahap ke hadapan apabila Majlis Syura perkenal Fiqh politik Islam," kata beliau.
Justeru Hadi mahukan ucapan dasar yang menyentuh keperluan negara kebajikan itu dijadikan amalam oleh setiap ahli PAS dalam memperjuangkan politik mereka ini.
"Marilah kita jadikan ucapan dasar yang dibuat, ucapan dasar yang berkobar bukan saja ucapan yang diluah tapi wajib dijadikan amalan," tegas Hadi.

No comments: