Sunday, July 17, 2011

Ro$mah nampak tutup aurat hanya untuk untung dunia


Rosmah: Fesyen islamik bidang menguntungkan

Datin Seri Rosmah Mansor berharap Festival Fesyen Islam (IIF) akan terus menjadi pentas bagi pereka fesyen mempamerkan rekaan mereka selain menggalakkan lebih ramai menghasilkan pakaian yang menutup aurat.

Isteri perdana menteri itu berkata ini akan menggalakkan kelahiran lebih ramai pereka fesyen islamik yang penting dalam memastikan kerancakan industri tersebut.

"Satu masa kelak fesyen islamik juga boleh menjadi ciri kekal semasa minggu fesyen di kota-kota fesyen dunia," katanya pada jamuan tengah hari 'IFF Eastern Treasures', di London pada Jumaat.

Rosmah yang juga penaung IFF berkata fesyen islamik kini menjadi bidang keusahawanan yang menguntungkan.

Walaupun tidak ada data perdagangan rasmi untuk industri fesyen Muslim dunia, unjuran menunjukkan angka yang positif, katanya.

Rosmah berkata bagi membolehkan industri itu berkembang pesat, pertumbuhan dan pembangunan mesti meliputi semua aspek iaitu daripada fesyen mewah kepada yang mampu dimiliki semua.

Katanya beliau teruja mendengar pusat membeli-belah mewah seperti Harrods di London dan Saks di Arab Saudi telah mula menjual pakaian berunsur islamik.

"Ini satu permulaan yang sangat bagus, tetapi menjadi impian saya untuk melihat lebih banyak pusat membeli-belah seperti Bloomingdales, Macy's Debenhams dan lain-lain menawarkan pakaian dan aksesori islamik sebagai sebahagian fesyen arus perdana dunia.

"Pada masa itu barulah kita dapat menyatakan fesyen islamik benar-benar mendapat tempat," katanya. --Bernama

Ulasan GB

Demikianlah, apabila seseorang itu hanya melihat Islam dari aspek yang boleh memberikan keuntungan duniawi semata-mata, bukan kerana syariat yang mengkehendaki seseorang itu menutup aurat.

Akhirnya lahirlah istilah "fesyen Islam" - tetapi masih memperagakan tubuh badan di khalayak ramai - sama sekali bertentangan dengan tuntutan syariat.

Ia adalah kesan dari kejahilan, kesan dari kemunafikan - munafik kerana empunya tubuh badan sendiri tidak menutupi aurat.

Akhir zamannnn....

1 comment:

rosamajid said...

Salam Admin :)

Rosmah, Rosmah...!
Macam mane 'kau' tahu pusat beli belah kat luar negara cam Bloomingdales, Macy's Debenhams, kalu 'kau' tak pergi..
Hmm...ni la isteri 'PM' yang mengalahkan PM..