Friday, September 23, 2011

UMNO BAKAL PECAH!!! 3 Puak dalam UMNO bersaing kuasa

Oleh Jason Yabro

Satu permainan politik melibatkan beberapa puak menggerunkan dalam UMNO telah muncul akibat daripada kehangatan pentas politik buat masa sekarang sehinggalah tiba pilihan raya umum yang akan datang.

Pilihan raya itu dijangka berlaku dalam tempoh enam bulan akan datang, dan kemudian pemilihan dalam parti UMNO itu sendiri pada tahun hadapan.

Terdapat tanda-tanda yang menunjukkan kepincangan yang berlaku dalam UMNO kerana perkara yang berlaku seolah-olah tidak mengikut pelan yang direncanakan oleh pemimpin-pemimpin parti.

Sudah ada tekanan dari akar umbi dan pemimpin-pemimpin tertentu yang mendesak untuk perubahan kepimpinan sekarang kepada yang lebih tegas.

Dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya, Muhyiddin Yassin, jelas tidak sefahaman, pentas politik kini menunggu masa untuk perubahan kepada senario yang sedia ada dan juga pelakon-pelakonnya.

Terdapat spekulasi dari dalaman UMNO yang mengatakan , sekurang-kurangnya tiga kumpulan dalam UMNO telah muncul sejak akhir-akhir ini, bersedia untuk mengorak langkah mereka sedang Najib perlu melangkah dengan berhati-hati menjelang pilihan raya umum ke-13 atau jika terdapat tekanan untuk perubahan dalam kepimpinan sebelum pemilihan parti yang akan datang.

"Satu puak yang memihak kepada bekas Perdana Menteri, Abdullah dan Khairy Jamaluddin menantunya, satu lagi adalah golongan lama yang terdiri daripada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan anaknya Mukhriz manakala golongan yang ketiga yang diketuai oleh Muhyiddin dan kliknya," kata seorang veteran parti.

"Ketiga-tiganya setakat ini menyimpan hasrat tersebut manakala Najib pula dengan tugas beliau untuk merombak dan menyediakan parti menjelang pemilihan. Kini dengan populariti Perdana Menteri yang semakin menurun, mereka mungkin cenderung untuk bergerak. "

Menunggu di sayap

Tiada kurangnya "pelakon" yang sedang menunggu di sayap untuk mengambil alih tampuk kepimpinan. Spekulasi bertiup kencang bahawa Abdullah dan menantunya Khairy sedang mengintai perkembangan dalam parti kerana mereka menunggu masa yang sesuai untuk mengambil kesempatan mereka.

Kedua-duanya, khususnya Khairy, yang juga Ketua Pemuda Umno sekarang sedang "low profile". Dia yang seperti dipinggir pentadbiran sekarang dan seolah-olah "membayar harga untuk politik wang" dan kenaikan mendadaknya dalam pasukan pelapis parti.

"Jika Najib gagal untuk merangsang Umno yang ahlinya seperti sudah kucar-kacir disebabkan keliru dengan arah tuju parti, tidak ada keraguan bahawa Abdullah dan Khairy akan mengorak langkah mereka," kata ahli veteran parti.

"Mereka telah menunggu peluang yang betul dan setakat ini ia kelihatan seperti keadaan adalah sesuai untuk mereka."

Dia tentu saja merujuk kepada pemilihan baru-baru ini yang menunjukkan penurunan dalam populariti Najib selepas membuat beberapa janji diperingkat awal dan mewujudkan harapan yang tinggi di kalangan rakyat untuk perubahan.

Penganalisis melihat tindakan Najib memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (walaupun kemungkinan ada undang-undang yang serupa tetapi kurang kejam boleh mengambil tempatnya) dan mengurangkan sekatan ke atas media sebagai tanda-tanda bahawa beliau berada dalam keadaan terdesak untuk mendapat sokongan sebelum pilihan raya umum ke-13 .

"Ia mungkin satu muslihat untuk mendapat sokongan setelah ia kelihatan berkurangan," kata seorang veteran parti MCA.

Persiapan perang?

Sesetengah penganalisis melihat kaitan antara urus niaga korporat baru-baru ini dan puak dalam parti Umno yang ingin bersiap sedia untuk berhadapan dengan pemilihan parti dan juga pilihan raya ke-13 yang akan datang. Kedua-duanya penting kepada kelestarian Umno sebagai tulang belakang kepada Barisan Nasional (BN).

Mereka melihat kaitan dalam pembelian penuh kontroversi 30 peratus saham dalam Eastern & Oriental (E & O), yang berpangkalan di Pulau Pinang oleh Sime Darby.

Rakan baik Khairy dan ahli korporat tersohor Kalimullah Hassan, ECM Libra Financial Group Bhd telah muncul sebagai pemegang saham terbesar E & O selepas memperoleh 42 juta saham atau 5.12 peratus ekuiti dalam syarikat itu di akhir bulan April.

Dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia, ECM Libra berkata ia telah meningkatkan pegangan saham di E & O sebanyak 5.35 peratus atau 41.41 juta saham selepas membeli lagi 3.4 juta saham pada 9 Mei.

Apakah yang dirangcang ECM Libra dengan blok E & O tidak diketahui dan apakah niat orang-orang di belakang tabir yang merangka semua ini?

"Adakah ia sedang bersiap sedia untuk membantu mendapatkan sokongan puak-puak yang berkepentingan? Ramai lagi yang sedang mencuba untuk merungkai teka-teki ini, "kata ketua bahagian PAS.

Tetapi perjanjian itu telah pun mengalami masalah dan mungkin akhirnya musnah begitu sahaja apabila pihak berkuasa selesai dengannya.

Langkah yang diambil Sime Darby telah menimbulkan persoalan sama ada ia telah mendapat kawalan ke atas E & O, setelah membayar premium yang besar untuk saham tersebut dipasaran.

Plot semakin menarik mengenai pengambilalihan dengan penglibatan mereka yang tertentu. Pengerusi E & O, Azizan Abdul Rahman (teman rapat Kalimullah) telah menaikkan kepentingan peribadinya dalam syarikat itu hanya beberapa minggu sebelum Sime Darby mengumumkan cadangan pengambilalihan dalam E & O.

Pengkritik perjanjian itu berpendapat bahawa pembelian Sime Darby terhadap blok daripada 3 kumpulan telah distrukturkan dengan cara yang memintas kod pengambilalihan negara.

Apa yang lebih menarik ialah Azizan adalah suami kepada Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti, Zarinah Anwar. SC telah menerima tekanan untuk menyiasat Azizan untuk dagangan dalaman. Ini meletakkan Zarinah dalam situasi konflik berkepentingan seperti sementara SC menimbang sama ada urus niaga tersebut telah melanggar Kod Pengambilalihan negara.

Puak-puak lain dalam perebutan kuasa

Pihak dalaman Umno mengatakan bahawa Mahathir dan kaitannya dengan Perkasa, membuat dia satu entiti yang menggerunkan dengan keupayaan merebut kuasa menggunakan strategi yang lebih radikal.

"Dia memerhatikan Najib dengan sangat tajam dan ada yang mengatakan dia tidak sabar-sabar untuk melihat Mukhriz, anaknya memainkan peranan yang lebih dominan dalam parti. Walaupun dianggap oleh ramai sebagai seorang negarawan tua, beliau masih seorang yang amat penting dan tiada yang berani memperkotak-katikkan tindak-tanduk beliau, "kata ahli parti komponen BN.

Hubungannya dengan Perkasa juga meletakkan matlamat bekas Perdana Menteri itu sebagai "kembali kepada asas" dan lebih dekat dengan perjuangan UMNO berbanding jalan reformasi yang dipilih oleh Najib.

Golongan yang lain, sudah tentu yang diterajui oleh Muhyiddin dengan jalannya jelas untuk merebut kuasa.

Prinsip 'Melayu dahulu kemudian Malaysia' masih pandang sinis pemimpin-pemimpin parti komponen BN yang lain dan dia jelas tidak mengendahkannya," tambah sumber dalaman BN. "Dia memainkan lagu sendiri dalam kebingungan Najib."

Bahasa badannya dan pendirian yang tegas menunjukkan dengan jelas kepada orang-orang Umno bahawa beliaulah pemimpin proksi sekiranya Najib jatuh nanti atau menyinar dalam kedinginan pilihan raya umum akan datang.

Oleh kerana kali ini, puak- puak dalam UMNO mungkin sedang memainkan drama perebutan kuasa yang paling aktif yang pernah disaksikan Umno dalam tahun-tahun kebelakangan ini, pemenangnya mungkin bergantung kepada siapa yang berpeluang memainkan dadu dan juga, disertai dengan bekalan wang yang tiada batasan.

Malaysia Chronicle

No comments: