Tuesday, October 25, 2011

LAMANYA !!! Kerajaan BN tak bayar insentif kepada pesawah sejak 2007

Kerajaan Persekutuan didapati masih belum membayar sebanyak RM110.67 juta kepada kira-kira 73,291 pesawah padi menerusi insentif Peningkatan Hasil Padi (IPH) sejak 2007.

Insentif di bawah kementerian Industri Asas Tani itu bertujuan memberi galakan kepada petani untuk meningkatkan hasil padi semasa dan sara diri mereka.

Menurut laporan Ketua Audit Negara 2010 yang dikeluarkan hari ini, terdapat beberapa kelemahan dalam pengurusan IPH seperti tiada perjanjian yang mengikat Lembaga Beras Nasional (Bernas) yang dilantik sebagai agensi pelaksana skim.

kami bukan ada hasil lain lagi..cuma harap bendang ni saja.

dulu dulu ada jugak kilang orang kita, bila mai BERNAS ni dah serupa kilang cukong laa jugak.

kalu kilang orang kita dulu boleh laa pakat pakat tumpang cari rezeki…banyak benda boleh atoq dengan tuan kilang.

laa ni mana ada kilang orang kita dah!..semua kilang orang kita dah mampoih pun..BERNAS tu pun cukong laaa jugak tuan dia.PKB

Laporan Audit: Kerajaan belum bayar pesawah $110.67 juta

Manakala peruntukan yang tidak mencukupi mengakibatkan kerajaan masih belum membayar insentif kepada pesawah berkenaan.

Laporan Audit turut mengesyorkan kerajaan memastikan perjanjian penswastaan antara kerajaan dan Bernas dimuktamadkan.

Manakala kementerian berkaitan turut diminta menyemak semula keutamaan program sedia ada bagi menyediakan peruntukan yang mencukupi kepada pesawah terbabit.

Ketua umum PKR itu membidas tindakan kerajaan berhubung sebuah agensi yang sepatutnya menolong petani dan nelayan miskin akhirnya dijadikan alat untuk meraih keuntungan beberapa individu.

“Lembaga Padi dan Beras Negara (LPN) diswastakan (menjadi Bernas). Kaut untung besar, daripada siapa, penanam padi. Siapa penanam padi? 95 peratus orang Melayu miskin,” katanya.

Menurut beliau, selepas keuntungan besar, syarikat itu kemudiannya dijual kepada seorang tokoh korporat yang rapat dengan Umno dengan beberapa individu tertentu meraihRM30 juta hingga RM40 juta setiap seorang daripada hasil penat lelah petani dan nelayan.

riceBernas diberi tempoh pengedaran beras selama 10 tahun hingga tahun 2021.

Menurut Anwar, berdepan dengan masalah dan juga kesilapan yang dilakukan oleh pimpinan Melayu Umno sendiri, pentadbiran Najib cuba meletakkan kesalahan di pihak lain.

“Sekarang ini oleh kerana dikatakan orang Cina ini banyak menyokong Pakatan Rakyat, India ini sekarang adalah berubah-ubah sikit, tumpuan adalah (masyarakat) Melayu.

“(Jadi kata mereka) kita perhimpunkan Melayu kerana ancaman Kristian. Kerana Umno sahaja akan menyelamat Melayu, kalau tidak (kerana) Umno habislah Melayu di negara ini, habislah biasisawa untuk anak-anak Melayu, habislah saham-saham Melayu, kata mereka,” kata Anwar dalam nada menyindir.

mKini

Nota: Suatu waktu dulu kilang bumiputra boleh mendapatkan tender dari Kementerian Pertahanan ,Kesihatan,Felda dan lain lain lagi..Tetapi sekarang semua itu hanyalah ibarat..”UMPAMA MIMPI DALAM MIMPI”..Hilangnya LPN bersama keringat perusahaan anak melayu kampung.

No comments: