Thursday, November 17, 2011

HASIL KAJIAN ILHAM CENTRE!!! UMNO Pulau Pinang didominasi Mamak

http://shahraza.files.wordpress.com/2010/09/rizal-american1.jpgHasil kajian Ilham Centre ini juga menunjukkan bahawa Umno Pulau Pinang dilihat didominasi oleh Melayu “berketurunan mamak.”

“Oleh itu, pengundi Melayu agak skeptikal dengan kelompok ini. Namun begitu, orang Melayu masih lagi melihat dan meyakini bahawa Umno adalah harapan dan pilihan terbaik bagi mereka untuk terus membela nasib dan masa depan orang Melayu Pulau Pinang,” katanya lagi.

Di samping itu, Umno yang memiliki 11 kerusi Dewan Undangan Negeri, yang kesemuanya dimenangi tiga tahun lalu, tidak mempunyai tokoh yang dikatakan berkaliber dan berdedikasi setelah kemasukan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke dalam PKR dan Pakatan Rakyat dan peletakan jawatan Abdullah sebagai Perdana Menteri.

Anwar, Ahli Parlimen Permatang Pauh, dipecat dari Umno pada September 1998 dan kemudian menubuhkan PKR.

“Namun rakyat masih lagi bergantung harap dengan Umno,” katanya lagi.

Ilham Centre juga berkata orang Melayu di kawasan kajian tidak mengetahui segala dasar baru kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat.

“Mereka lebih cenderung kepada segala manfaat yang mereka akan terima secara ‘one-off’ sama ada dalam bentuk bantuan kebajikan dan barang-barang keperluan harian seperti; beras, gula, tepung, telur dan wang tunai kerana ia lebih dirasai berbanding dengan pengumuman program dan rancangan pembangunan yang bernilai jutaan ringgit,” katanya lagi.


7 comments:

Tengku Cik Tengku Jamil said...

kajian yang menarik dan membuka minda melayu. selama ini apabila keluh kesah tentang melayu, ia hanya menyebut melayu tengah bandar. saya juga pernah buat kajian secara bersemuka dengan golongan ini,banyak sumber membuktikan melayu yang dimaksudkan adalah melayu caca-marba.melayu yang tidak bercakap melayu dan tidak makan masakan melayu, berfikir bukan cara melayu, akan tetapi mereka pura-pura umno kerana pusat tidak mengetahui situasi sebenar. amat menyedihkan jika mereka masih berkokok tentang nasib melayu. siapa pun mendatadbir penang, nasib mereka macam itu juga, lebih teruk ketika dalam BN kerana parti ini hanya mementingkan kelompok, dan tidak merata kepada semua penduduk penang.kajian akademik juga menunjukkan begitu.sayang melayu belum sedar!

Anonymous said...

Mamak keling pukimak mempergunakan melayu bodoh dan bangang demi kepentingan mereka, sayang melayu tak sedar diperkudakan olih geng geng mamak penang ini. Kasihan bangsa melayu malang selalu ditanah air sendiri.

Anonymous said...

Tak boleh letak gambar lain ke? Terrrtengok gambar ni buat gua sue tujuh hari tujuh malam...

tungkaran hati said...

Melayu PAS PPinang hanya jadi pecacai DAP saja ke? Perjuangan menegakkan negara Islam/Hudud dibuang jauh kerana takutkan DAP...apa ni! kalau depan Melayu bukan main bercakap tentang Islam..tapi semua kecut takutkan DAP!

rajanikwan said...

Sudah lama kita di kelentong oleh Puak UMNO.. kalau jadi pecacai DAP sekarang pun masih seri.. Tapi bagi aku baik jadi pecacai DAP dari joint Geng Mamak tidaklah berulang kembali sebagaimana Sejarah Kejatuhan Melaka..mamak2 ni tak boleh pakai..jual negeri..Kah..kah..kah hang pikirlah sendiri.

musafirlalu said...

Salam.... saya nak jawab sikit komen Tungkaran Hati yang memang blogger umno. PAS tidak pernah menukar dasarnya dan Pakatan yang ditubuhkan adalah satu usaha untuk menumbangkan umno/bn.Malah PAS tidak pernah menyentuh dasar DAP atau PKR, malah PAS bukan pencacai mana-mana parti politik. Bagi PAS dan saya sendiri ialah, musuh kepada musuh kami adalah kawan kami. Mungkin Tungkaran Hati menyangka PAS menentang umno untuk melemahkan Islam, jika ini masaaalahnya maka Tungkaran Hati patut study tentang politik Malaysia.

Anonymous said...

Ahli umporno jgn buta sejarah, yg menjatuhkan kerajaan melayu melaka MAMAK lah....... kalau jumpa ular dgn mamak.... ketok mamak dulu.....