Sunday, November 20, 2011

SIASAT SATIM DIMAN!!! Seleweng tara tu pun, dok biaq lagi

Dewan Pemuda Pas Puchong hari ini telah membuat laporan polis, di Balai Polis Bukit Puchong keatas Dato Satim Diman, Ahli Dewan Undangan Negeri ( Adun) Seri Serdang.

Laporan polis dibuat atas isu penyelewengan penjualan tanah anugerah kerajaan negeri Selangor di Science Park 2, Cyberjaya pada tahun 2006. Dewan Pemuda Pas Puchong membuat laporan melalui Ketua Pemudanya, Sdr Mohd Rosharizan B Mohd Roslan yang juga merangkap Penyelaras Dun N29 Seri Serdang.


“ Kami berasa kecewa diatas apa yang telah dibongkarkan oleh YB Dato Menteri Besar Selangor ketika perbahasan Dewan Undangan Negeri Selangor yang lalu, dimana beliau telah mendedahkan Dato Satim Diman terlibat secara langsung dalam isu penyewelengan tanah di Science Park 2, Cyberjaya” katanya.


“Sebagai pemimpin dan juga wakil rakyat, seharusnya beliau menjaga harta, tanah atau apa sahaja aset kerajaan dengan baik, bukannya mengambil kesempatan begini untuk kepentingan peribadi. Dato Menteri Besar mendedahkan bahawa Dato Satim Diman adalah ahli Lembaga Pengarah dan juga pemegang saham terbesar di dalam syarikat Nikmat Inai Sdn Bhd”.

Pendedahan tersebut menyaksikan seorang lagi pemimpin BN Selangor terpalit dengan pelbagai penyelewangan. Tanah dilokasi Science Park 2 seluas 80 ekar di Cyberjaya itu dianugerahkan oleh kerajaan negeri kepada Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS).

Satim yang juga Ketua UMNO Bahagian Puchong, bagaimanapun telah menjual tanah tersebut kepada syarikat sendiri pada harga RM 1.80 sekaki persegi atau RM 6.5 juta.

Sususlan itu, syarikatnya menjual semula kepada Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) pada harga RM 5.30 sekaki persegi atau RM 19.2 juta sedangkan Nikmat Inai Sdn Bhd masih belum habis bayar lagi kepada PKPS.

Menurut Mohd Rosharizan lagi, “Kami mendesak supaya pihak polis menyiasat kes ini, dan sekiranya sabit kesalahan dan terbukti wujud penyelewangan dan salah guna kuasa, bawa beliau ke muka pengadilan dan beliau mesti didakwa. Begitu juga dengan pihak SPRM, kami mendesak supaya fail siasatan mesti dibuka dengan segera, dan heret beliau ke mahkamah sekiranya dakwaan Dato Menteri Besar ini jelas terbukti benar.”

“ Kami juga meminta supaya Dato Satim Diman tampil mempertahankan diri dengan membawa bukti yang jelas, sekiranya beliau benar-benar tidak terlibat dalam isu penyewelengan tanah ini. Dewan Pemuda Pas Puchong melihat isu ini dengan serius kerana sebagai pengundi di Dun Seri Serdang, kami sangat “mengasihi” beliau dan tidak mahu lagi rakyat di Dun Seri Serdang tertipu dengan memilih pemimpin sebegini dalam PRU ke 13 akan datang.

“ Dewan Pemuda Pas Puchong juga mengucapkan takziah kepada beliau atas pembongkaran ini kerana selama ini Dato Satim Diman dilihat sebagai seorang pemimpin UMNO Selangor yang bersih dari segala bentuk keselahan dan penyewelengan sepanjang tempoh karier politik beliau” katanya.

No comments: