Wednesday, February 29, 2012

BN MAKIN GOYAH!!! Apabila rakyat mula sedar kekuatan mereka

Oleh Amin Iskandar

http://www.keadilandaily.com/wp-content/uploads/2012/02/MG_1984.jpgRakyat Malaysia pada hari ini bukan lagi seperti dulu. Dahulu mereka mudah dibuli, ditipu dan diperbodohkan.Hari ini, apabila mereka mendapat maklumat, mereka tidak akan menerima bulat-bulat.

Me
reka akan semak ke sumber-sumber lain seperti media-media alternatif and di Internet.

Dalam erti kata lain, pemerintah atau bakal pemerintah di Malaysia tidak akan menikmati “kuasa” seperti era-era pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad dahulu.

Di zaman Dr Mahathir, pemerintah benar-benar berkuasa. Yang melawan sudah pasti akan menerima padahnya. Lihatlah apa yang berlaku kepada ahli politik pembangkang dan pimpinan NGO dalam Operasi Lalang.

Beratus terpenjara. Di akhir kekuasaan Dr Mahathir, 10 aktivis pro Reformasi ditahan dibawah ISA.

Begitu juga dengan dua pimpinan mahasiswa yang menentang penahanan 10 aktivis Reformasi tersebut, turut ditahan dibawah ISA.

Pada ketika itu juga, media-media yang bersikap kritikal terhadap pemerintah berhadapan dengan risiko ditamatkan permit penerbitan.

Itulah yang berlaku terhadap akhbar Eksklusif yang memainkan peranan dalam memberi kesedaran terhadap pengundi-pengundi Melayu dalam pilihan raya umum ke 10.

Malaysia hari ini


Hari ini keadaan Malaysia sudah berubah. Rakyat mahukan perubahan.
Perubahan ini bukan bermakna semata-mata menggantikan parti yang memerintah, akan tetapi yang dituntut adalah perubahan struktural.

Perubahan yang dimahukan bukanlah hanya menggantikan parti yang memerintah semata-mata akan tetapi perubahan terhadap dasar-dasar yang menindas orang ramai baik dari segi politik, ekonomi dan sosial.

Dalam erti kata lain, parti yang menjadi alternatif kepada Barisan Nasional (BN) seperti Pakatan Rakyat (PR) juga tidak boleh memerintah secara sesuka hati.

Mereka harus membuktikan bahawa perubahan benar-benar sedang dilakukan.

Lihatlah bagaimana kerajaan Kedah pimpinan PR dikritik hebat apabila tidak melakukan apa-apa dalam kes lima pelajar yang dijatuhkan hukuman di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) oleh Kolej Universiti Insaniah, sebuah kolej dibawah kerajaan negeri Kedah.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak terus-terusan menerima kritikan oleh mahasiswa dan rakyat akibat daripada keangkuhannya itu.

Pimpinan tertinggi PR terus didesak untuk menyelesaikan isu KUIN 5 oleh kerana Buku Jingga — tawaran PR kepada rakyat Malaysia jika mereka diberi peluang untuk memerintah menjanjikan pemansuhan AUKU.

Lynas


Hari Ahad, puluhan ribu rakyat Malaysia ke Kuantan, Pahang bagi membantah kelulusan yang diberikan oleh kerajaan Malaysia kepada Lynas untuk membina kilang bagi memproses nadir bumi.

Walaupun TV3 pernah menyiarkan “siaran khas” bagi membersihkan imej Lynas, rakyat Malaysia tidak lagi mudah terpengaruh dengan propaganda kerajaan itu.

Perhimpunan serentak juga diadakan di Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Perak dan Sabah.

Rakyat Malaysia sudah faham apa itu “people power” atau kekuatan rakyat. Setelah semua saluran digunakan dan kerajaan masih berdegil untuk terus membenarkan Lynas beroperasi, maka “jalan raya” dipilih oleh rakyat.

Adalah satu perkara yang membanggakan apabila rakyat yang terdiri dari pelbagai kaum dan agama sanggup turun ke jalan raya bagi menyelamatkan bumi Malaysia.

Akhirnya “benih-benih” yang ditinggalkan oleh pejuang-pejuang terdahulu sudah menampakkan hasil. Rakyat Malaysia kearah masyarakat Madani atau “civil society”.

3 comments:

Anonymous said...

aku sedih betul dengan orang pas ni, lagi percaya DAP daripada ahli sendiri. dr che rosli dah cakap, lynas tu tak merbahaya. hadi awang pun dah akui kenyataan che rosli. tapi orang pas still kene tipu dengan DAP jugak.

kalau kilang rare earth lynas tu merbahaya, orang pas sepatutnya selidik dulu, kilang lynas tu bukannya kilang rare earth pertama di malaysia. tu kilang shinetsu dekat selangor tu, dah berapa lama dah proses rare earth. takde pun orang selangor mati sebab kene sinar radiasi. DAP + PKR pun tak suruh tutup kilang shinetsu tu.

kesian pas, tak habis-habis kene tipu

Anonymous said...

ko la yg kena tipu bodo hoi, ko pi la buat rumah kat gebeng. bodo punya pencacai umporno

Anonymous said...

selamat ker x slamat...mmg x patut buat LYNAS tuh...bukan nyer Malaysia punya pun...pastu buat dekat ngan penempatan...yg kat bukit merah tuh apa citer dah skang?...braper ramai pengkaji luar kata x selamat...amik contoh jepun laaa...walaupun bukan benda yg sama rare earth ngan loji nuklear..tapi bila jadi musibah, siapa mangsa???LYNAS bleh control bencana alam ker?tiba2 ribut ker tanah runtuh ker,LYNAS bleh kata "ehhhh...jgn jgn..gi la bencana kat tempat lain"...kalau alasan LYNAS ni bleh menjana ekonomi negara,byk benda lain lagi yg bleh buat...bab LYNAS ni jgn laa kita pk politk jer...pk anak cucu yg nak hidup pas ni...STOP LYNAS, SAVE MALAYSIA!!!