Tuesday, February 7, 2012

DR JOMO!!! Dulu dihina UMNO, sekarang nak tumpang nama Najib sokong la pula

Dr Jomo calon ketua pengarah ILO
Salah seorang pakar ekonomi utama negara, Dr Jomo Kwame Sundram, akan bersaing sebagai calon bagi jawatan Ketua Pengarah Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) yang berpangkalan di Geneva.

Dr Jomo, yang kini berkhidmat dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di New York, kini berada di London sebagai sebahagian daripada proses Malaysia melobi jawatan itu.


Beliau, yang juga bekas profesor Fakuliti Ekonomi dan Pentadbiran di Universiti Malaya (UM), kini memegang jawatan Penolong Ketua Setiausaha Bagi Pembangunan Ekonomi di Jabatan Ekonomi dan Hal Ehwal Sosial di PBB.


Dr Jomo bertemu dengan Setiausaha Luar Britain William Hague serta beberapa tokoh dari Jabatan Kerja dan Perncen, wakil-wakil ILO dari Kongres Kesatuan Sekerja United Kingdom untuk meraih sokongan negara itu.


Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman, yang berada di kota London untuk lawatan kerja, turut hadir apabila Dr Jomo berjumpa dengan Hague.


Pencalonan Dr Jomo telah mendapat sokongan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Sumber Manusia Datuk Ser Dr S Subramaniam.


"Saya bangga menjadi rakyat Malaysia dan saya percaya boleh membawa ciri-ciri ini pada jawatan itu sekiranya saya dipilih," kata Dr Jomo, yang boleh berfasih dalam 10 bahasa, dalam temubual dengan media Malaysia, malam Ahad.


Katanya manifesto pencalonannya berdasarkan tiga komitmen utama iaitu menangani isu-isu kontemporari seperti prospek melanjutkan kelembapan ekonomi, jurang standard ILO serta menambahbaik pengurusan khususnya ketika waktu kegawatan apabila operasi perlu berjalan dalam keadaan sukar.


"Saya yakin bahawa saya mempunyai pengalaman yang relevan dan kepakaran yang akan membezakan saya dengan pencabar-pencabar lain," kata anak kelahiran Pulau Pinang berusia 59 tahun itu.


ILO merupakan badan tiga pihak PBB, iaitu satu-satunya organisasi PBB yang menghimpunkan bukan sahaja kerajaan tetapi juga pekerja dan majikan.


Ia menggariskan dan menggalakkan pematuhan konvensyen antarabangsa berhubung perkara seperti hak kebebasan menubuhkan persatuan dan kuasa tawar-menawar kolektif dan menghalang diskriminasi, buruh paksaan dan buruh kanak-kanak.


Pemilihan Ketua Pengarah ILO akan berlangsung di Geneva pada 28 Mei di mana perwakilan dari 28 buah kerajaan dan 14 perwakilan, masing-masing dari pertubuhan majikan dan kesatuan sekerja, akan mengundi pada pemilihan itu


MASIH SEGAR DALAM INGATAN BETAPA PEMILIHAN BELIAU SEBAGAI PENOLONG SETIAUSAHA AGUNG PBB TIDAK MENDAPAT RESTU DAN DITENTANG KERAS OLEH KERAJAAN HAPRAK BANGSAT UMNO DIBAWAH PIMPINAN PAK LAH HADHARI MERTUA KHAIRY .....

KINI UMNO CUBA NAK AMBIL KESEMPATAN PULA SEBAGAI MODAL MAU MENAIKKAN IMEJ HJ AH JIB GOR DIMATA DUNIA YANG KINI PUDAR MALAP LESU LONGLAI....

PERLU INGAT.. PROF DR JOMO ADALAH REFORMIS TOTOK YANG AMAT KUAT MENENTANG DASAR EKONOMI YANG DIBAWA OLEH UMNO SEJAK ZAMAN TUN MAHAHTIR LAGI....

ARTIKEL DAN PANDANGAN BELIAU SERING DICETAK DIAKHBAR HARAKAH DAN SUARA KEADILAN....

BELIAU SERING DIANGGAP SEBAGAI PAKAR EKONOMI MEWAKILI GAGASAN PAKATAN RAKYAT..

PERNAH MENJADI JURUBICARA DALAM BAJET ALTERNATIF YANG DIKEMUKAKAN OLEH PAKATAN RAKYAT....

NAMPAK SANGAT UMNO INI PARTI BANGSAT DAN HAPRAK...CUBA NAK AMBIL KESEMPATAN...

AGAKNYA JIKA DSAI DICALONKAN SEBAGAI SETIAUSAHA AGUNG PBB PUN UMNO SANGGUP MENDABIK DADA KONONNYA DISEBABKAN KEPERCAYAN KEPADA UMNOLAH DSAI DICALONKAN...OMAK KAU

3 comments:

Gobek said...

Dr Jomo turut melalui proses reformasi, sedar peranan yg beliau boleh main untuk kemaslahatan negara... dan bukan nak menghancurkan negara. Syabas dr... teruskan usaha utk sumbang kpd semua!!!!

Gobek said...

Dr Jomo turut melalui proses reformasi, sedar peranan yg beliau boleh main untuk kemaslahatan negara... dan bukan nak menghancurkan negara. Syabas dr... teruskan usaha utk sumbang kpd semua!!!!

Anonymous said...

Dr Jomo ni pernah melenting kerana tak boleh mengundi pd. pilihanraya 1999