Monday, February 13, 2012

PHD SHOPPING!!! Ada sebab Universiti Curtin anugerah pada Ro$mah

Ramai yang tertanya-tanya bagaimana Rosmah Mansor boleh dapat 'Doktor Persuratan' dari sebuah universiti di Australia.

Bagi mereka yang benar-benar tahu perangai Rosmah yang boros ini, tentu payah nak percaya.

Ada yang menyindir, hanya selepas Rosmah shopping sakan kat Australia waktu tergedek- gedek ikut suaminya ke mesyuarat CHOGAM yang baru lalu...dan kemudiannya yang terkini pesta shopping Rosmah kali kedua di sini

Rosmah menafikan segalanya itu dan kata "korang jeles kat aku!" saje nak buat fitnah! Ha! ha! ha!

Aku terbaca kat blog Anilnetto . Skang baru aku mulai faham... Aku dah tolong terjemahkan tulisannya supaya memudahkan kita semua tahu disebalik penganugerahan tersebut.

Rupa-rupanya, agak akulah kalau tak silap, universiti tu cuba mempraktikan nasihat PM Najib seperti apa yang pernah PM Najib beritahu kita semua sebelum ini - Aku tolong Ko, Ko tolong Aku...Aku garu ko, ko garu aku...Penganugerahan tersebut besar kemungkinan adalah untuk membalas budi baik yang telah diterima sebelum ini....Al Husseyn

Pada tahun 2010, Agensi Kelayakan Malaysia memberikan status swaakreditasi berikutan audit institusi yang termasuk lawatan oleh panel MQA juruaudit ke kampus universiti. Kampus telah dibuka di Miri pada tahun 1998.

Curtin Sarawak telah menerima pelbagai sumber pembiayaan di Malaysia:

Pada bulan Ogos 2003, Curtin Sarawak menjadi universiti antarabangsa pertama di Malaysia berhak untuk mengakses geran berprestij IRPA ("Penumpuan Penyelidikan dalam Bidang Keutamaan") Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar.

Pada Disember 2004, penyelidik di Curtin Sarawak telah dianugerahkan geran IRPA pertama mereka.

Sebagai tambahan kepada sumber pembiayaan daripada Kerajaan Persekutuan, Curtin Sarawak telah juga akses kepada dana daripada Kerajaan Negeri Sarawak serta dari pelbagai rakan industri.

J
ika ini adalah benar, kenapa dana awam harus pergi ke universiti asing apabila banyak sekolah di Sarawak tidak mempunyai kemudahan-kemudahan asas? Berapa banyak jumlah dana yang Curtin telah terima ?

Di samping itu, BioValley kerajaan Sarawak Park Projek yang akan dibangunkan di kampus Curtin Sarawak. Projek itu sepatutnya untuk meningkatkan R & D bagi memenuhi keperluan teknologi di negeri ini, terutamanya untuk Koridor Tenaga Diperbaharui (Score) Sarawak.

Curtin Sarawak juga dikaitkan dengan kepimpinan Sarawak.Dari laman web Curtin:

Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan, yang juga pengerusi Majlis Curtin Sarawak, berkata fasa pertama projek yang diterajui oleh Kementerian Pembangunan Perindustrian akan dibangunkan di tapak seluas 10 ekar di kampus.
Laman web Perth Kini melaporkan :


Kali TERAKHIR Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak melawat Perth, beliau telah berhadapan dengan protes marah semasa Mesyuarat Ketua-ketua Kerajaan Komanwel.

Hari ini, ia merupakan lawatan yang jauh lebih aman kerana beliau menyelinap masuk ke Curtin University secara rahsia dengan isterinya, yang menerima Ijazah Doktor Kehormat ... Lawatan terakhir Perdana Menteri ke Perth untuk CHOGM pada bulan Oktober telah berdepan dengan protes marah apabila sekumpulan "Bersihkan Malaysia" telah mengadakan perhimpunan di Tempat Forrest , berkempen untuk reformasi pilihan raya di Malaysia.
Apasal kepala laporan tu tulis Malay PM ? ha! ha! ha!

No comments: