Monday, March 12, 2012

LINDUNGI KONGSI GELAP!!! Babitkan Gani Patail dan Musa Hasan, usul tergempar di Dewan Rakyat

KUALA LUMPUR 12 Feb: Ahli Parlimen Subang, Sivarasa Rasiah berkata, beliau akan memfailkan usul tergempar di Dewan Rakyat bagi membincangkan dakwaan jenayah yang membabitkan Peguam Negara Tan Sri Gani Patail, seperti yang dinyatakan dalam laporan Malaysiakini.

Semalam, Malaysiakini menyiarkan kes luar biasa yang didakwa membabitkan bekas polis paling berkuasa di negara ini, seorang peguam negara dan juga tokoh kongsi gelap lima tahun lalu.


Dokumen itu mendedahkan maklumat yang dibekalkan oleh beberapa pemberi maklumat sehingga tertangkapnya ‘ketua’ kongsi gelap Johor, Goh Cheng Poh atau juga dikenali sebagai Tengku Goh pada 2007.



Dokumen yang sama itu digunakan bagi memalitkan enam pegawai polis yang menyiasat kes itu.

Sesi kelima Parlimen ke-12 bermula hari ini dengan spekulasi bahawa ia adalah sidang yang terakhir sebelum Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membubarkan Dewan Rakyat bagi membolehkan pilihan raya umum ke-13 diadakan.


Sivarasa berkata, usul itu akan difailkan pada Rabu ini di bawah Perintah Tetap 18 (1) yang membolehkan Parlimen untuk membincangkan perkara-perkara yang mempunyai kepentingan awam dan bersifat segera dan khusus.


“Pendedahan mengejutkan dalam laporan Malaysiakini memenuhi semua keperluan bagi peraturan tetap yang relevan di mana usul itu akan difailkan,” kata Sivarasa.


Menurut Sivarasa, Parlimen hanya membenarkan satu usul mendesak untuk difailkan dalam sehari.


Baca seterusnya di sini

No comments: