Friday, April 20, 2012

SAKSI !!! Mengapa Zahid Hamid takut hadir mahkamah Perancis?

Sesudah sedap-sedap membalun harta rakyat melalui skandal komisen pembelian kapal selam Scorpene pada 2002 oleh Menteri Pertahanan ketika itu yang kini Perdana Menteri, Najib Altantuya, hari ini nampaknya Kerajaan Malaysia seolah-olah tidak berani berdepan dengan kebenaran yang cuba ditegakkan.

Walaupun tidak memberikan alasan kukuh, seperti biasa hanya menafikan penglibatan bosnya, Zahid Hamidi tidak akan hadir atau menghantar wakil ke perbicaraan di mahkamah Perancis berhubung kes bayaran komisen tidak sah kepada pegawai tertinggi Malaysia dalam urusniaga berjumlah RM7.1 bilion itu.


Katanya, tiada sebab untuk beliau hadir kerana bukan menjadi saksi dan beliau tidak akan menggunakan wang kerajaan atau duit poket sendiri bagi membiayai kehadiran ke sana, lapor Sin Chew.


"Mereka boleh buat perbicaraan, tetapi Kementerian Pertahanan tidak akan hantar wakil ke Perancis, tetapi saya percaya duta Malaysia di sana akan mengikuti kes ini," beliau dipetik sebagai berkata kepada harian berbahasa Cina itu.


Ditanya tentang Najib Altantuya yang disenaraikan sebagai saksi, Zahid berkata, terpulang kepada Suaram jika mereka ingin menjadikan perundangan di Perancis untuk tujuan peribadi mereka.


NGO hak asasi manusia Suara Rakyat Malaysia (Suaram) semalam berjaya dalam hujahnya di depan hakim Roger Le Loire di tribunal Grande Instance Paris supaya kenyataan saksinya diterima.


Anggota sekretariat Suaram Cynthia Gabriel memberitahu Malaysiakini, hakim menerima cadangan senarai saksi berpotensi yang dikemukakan mereka, termasuk Najib Altantuya dan Zahid sendiri.


Bercakap kepada pemberita di Kuala Lumpur semalam, Zahid juga mendakwa Suaram tidak bertindak untuk tujuan undang-undang tetapi mempunyai agenda politik untuk memburukkan kerajaan Malaysia.


"Kementerian sentiasa telus dan mengikuti undang-undang, kita sudah beri jawapan, tetapi mereka masih mencipta isu. Jika kita hendak memuaskan hari semua orang, takkan ada penghujungnya," katanya.


Suaram pada 2010 memfailkan kes terhadap gergasi pertahanan Perancis DCNS atas dakwaan membayar komisen secara tidak sah bernilai RM540 juta kepada pegawai tertinggi Malaysia dalam penjualan dua kapal semalam Scorpene kepada kerajaan Malaysia sepuluh tahun lalu.


Dengan atau tanpa Zahid sekalipun, yang pastinya peguam Najib Altantuya, Shafee Abdullah dipercayai sudah berada di Paris bagi memantau perjalanan kes bosnya, yang berkemungkinan akhirnya Najib Altantuya bakal disapina supaya hadir ke mahkamah bagi memberi keterangan, sekaligus merungkai misteri pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaaribuu pada 2006.

JALAN PULANG

No comments: