Sunday, May 27, 2012

SKANDAL SCORPENE!!! 7 fakta mengapa Najib tidak akan terlepas


Sebelum kita pergi kepada bagaimana Najib dikatakan mempunyai kekebalan diplomatik (diplomatic immunity) sebagai seorang ketua kerajaan, adalah lebih baik jika kita melihat beberapa fakta-fakta berikut:

Fakta pertama:


Menteri Pertahanan ketika proses pembelian kapal selam Scorpene pada 5 Jun 2002 adalah Perdana Menteri ketika ini, Najib , sementara Perdana Menteri ketika itu adalah Mahathir Mohamad dan timbalannya, Abdullah Badawi. Adalah mustahil kedua-dua mereka ini tidak mengetahui langsung proses pembelian kapal selam ini kerana ia melibatkan antara sebuah kerajaan dengan kerajaan lain.


Fakta kedua:


Perjanjian yang ditandatangani antara Menteri Pertahanan yang mewakili Kerajaan Malaysia dengan DCNS dari Perancis dan Navantia dari Sepanyol melibatkan nilai keseluruhan EUR2.1 bilion (RM7.3 bilion) wang pembayar cukai adalah termasuk dengan komisen pembelian kapal selam bernilai EUR114 juta (RM540 jut) yang dianggap rasuah oleh Kesatuan Eropah (EU) kepada Perimekar Sdn Bhd yang dimiliki oleh Razak Baginda, strategis Najib. -RASUAH!


Fakta ketiga:


Perolehan kapal selam yang diminta Najib daripada DCNS adalah EUR1 bilion (RM3 bilion) yang dipohon dalam kadar segera bagi tujuan yang masih tidak diketahui. - RASUAH!


Fakta keempat:


Sebahagian daripada nilai keseluruhan EUR2.1 bilion (RM7.3 bilion) itu pula dipindahkan pula kepada sebuah syarikat milik Razak Baginda yang berada di Hong Kong, Terasasi Sdn Bhd bernilai EUR36 juta (RM114 juta). - RASUAH!


Fakta kelima:


Pada 3 Mei 2012, SUARAM mendedahkan bahawa ia telah mendapat akses penuh kepada kertas siasatan dari pejabat Pendakwa Raya. Ini adalah satu langkah ke hadapan yang sangat besar, kerana banyak maklumat yang sealam ini dirahsiakan kini boleh diakses SUARAM sebagai Plaintif dalam kes sivil terhadap DCNS. - KEJAYAAN BESAR!


Fakta keenam:


Dokumen-dokumen yang disita oleh polis Perancis dari pejabat Di Henri GIDE (Thales) pada 28 Mei 2010 yang termasuk faks yang ditulis tangan dalam Bahasa Inggeris dan dihantar oleh F. DuPont bertarikh 1 Jun 2001, dialamatkan kepada Arnaud Dubus, dan salinannya dihantar kepada Baiocco dan SAUVAGEOT "PROJEK MALAYSIA / DASAR LAUT" sebagai subjek.


Fakta ketujuh:


Antara dokumen-dokumen penting yang ditemui adalah kewujudan invois yang difakskan oleh Terasasi Sdn Bhd (No. syarikat 524814-P) pada 19 September 2004 untuk Bernard Baiocco ketika itu Ketua Pegawai Eksekutif Thales International Asia. Invois yang dinyatakan jumlah sebanyak EUR359,450 (RM1.2 juta) untuk tujuan 'yuran kejayaan' yang akan dibayar melalui akaun Alliance Bank Malaysia Berhad, Cawangan CP Tower, Seksyen 16, Petaling Jaya, Akaun No :12109-0-01-3.000.450-8 dan mengandungi nota ditulis dalam bahasa Perancis adalah berikut:


"Razak (Najib Altantuya) demande si ce SF peut etre pris en Compte assez vite. Le Support Fee suit avec un rapport”.


Terjemahan: Permintaan Razak (Najib Altantuya) jika yang SF boleh diambil kira agak segera. Yuran sokongan berikut dengan laporan.


Apakah dengan ketujuh-tujuh fakta di atas maka Najib layak memperolehi imuniti sedangkan peringkat pendakwaan kini sudah berada di tahap akhir??


Sebenarnya, memiliki imuniti sebagai Perdana Menteri tidak dapat menghalang Najib daripada dibicarakan di Perancis atas penglibatannya dalam skandal rasuah Scorpene.


Pengarah Eksekutif Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel berkata, Najib merupakan saksi penting kerana terlibat dalam pembelian kapal selam itu ketika menjadi Menteri Pertahanan pada 2002.


"Imuniti bukan sesuatu yang mutlak. Ia bergantung kepada asas jenayah yang dilakukan. Ia perkara yang sangat subjektif," katanya pada taklimat kes berkenaan di Ibu Pejabat KEADILAN di Petaling Jaya semalam.


Beliau mengulas soal imuniti Perdana Menteri dan hubungan kedaulatan antara kedua negara yang dikatakan bakal menghalang Najib sebagai saksi di Tribunal Paris Grande de Instance.


Mengulas bidang kuasa Mahkamah Perancis, Cynthia berkata, mahkamah negara itu akan mengeluarkan sapina kepada saksi sebelum mengeluarkan waran tangkap di Kesatuan Eropah.


Beliau berkata, pihaknya percaya Abdul Razak Baginda - kenalan rapat Najib Altantuya dan pemilik Perimekar Sdn Bhd akan dipanggil sebagai saksi pertama selewat-lewatnya Jun atau Julai ini.


"Berdasarkan siasatan, Abdul Razak akan menjadi saksi utama. Perbicaraan terhadap saksi akan dilakukan secara perbicaraan terbuka," katanya.


Beliau turut menambah, selain komisyen kepada Perimekar sebanyak Euro 114 juta (RM540 juta), Mahkamah Perancis juga mendapati dua penemuan baru.


Ia direkodkan sebagai Doc 87 iaitu tuntutan bayaran yang dibuat Najib Altantuya bernilai RM3 bilion daripada DCNS- syarikat pembuat kapal selam berkenaan.


Manakala dokumen kedua direkodkan sebagai Doc 97, yang disalurkan kepada Terasasi Sdn Bhd, milik Abdul Razak, di Hong Kong bernilai Euro36 juta (RM114 juta).


JALAN PULANG 

4 comments:

Anonymous said...

Hang tak tahu fakta sebenar..

Anonymous said...

so ape fakta sebenarnya wahai anon 00:02?

Anonymous said...

NEGARA LAIN tak boleh tangkap KETUA KERAJAAN . KALO HANG PA NAK JUGA KUASA . BUAT MACAM EGYPT hari tu . TAPI CUKUP KA MAN POWER hang pa nak buat macam tu . IKHLAS cakap SEPATUTNYA masa BERSIH hari tu HANG PA kena BUAT MACAM EGYPT . TAPI JUMLAH yang HADIR tak lebih DARI KONSERT SUDIRMAN CHOW KIT ROAD . YA ada cubaan PROVOKASI dari PEMIMPIN PALING SUCI anugerah tuhan ... TAPI MAN POWER LEMAH . SORY BRO bukan MAJORITY BERSIH TU .

Anonymous said...

abis hg nak wat pa ni.tengok ja la depa makan duit mak pak hg?