Tuesday, August 28, 2012

ANALISIS!!!Suhu politik dijangka terus meningkat


Selepas lebih daripada sebulan politik semasa negara reda disebabkan bulan puasa dan Hari Raya Aidilfitri, suhu politik negara dijangka kembali meningkat sebagai persediaan parti politik yang bertanding menuju ke pusingan terakhir sebelum pilihan raya umum ke-13.

Kedua-dua seteru politik utama dijangka menggerakkan engkol enjin lebih laju dalam usaha untuk menarik pengundi, terutama pengundi atas pagar, sebelum rakyat Malaysia yang berdaftar pergi ke peti undi untuk memilih 222 ahli parlimen dan dan 505 ahli Dewan Undangan Negeri.


Pilihan raya negeri Sarawak yang mempertandingkan 71 kerusi telah diadakan pada bulan April 2011 dan tidak akan diadakan serentak dengan pilihan raya umum.


Parti politik, sama ada Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat - sebuah gabungan yang terdiri daripada PAS, DAP dan PKR - dijangka meneruskan rentak untuk memenangi hati dan minda pengundi dan tanda-tanda bahawa mereka akan menggunakan beberapa bulan akan datang bertarung antara satu sama lain bagi membuktikan bahawa mereka boleh atau layak mentadbir negara untuk tempoh lima tahun akan datang.


Perdana Menteri dan Pengerusi BN Najib Altantuya masih belum membuat apa-apa pengumuman penting pada tarikh pilihan raya penting walaupun pemerhati politik telah cuba beberapa kali meramalkan tarikhnya sejak akhir tahun lepas.


BN memenangi 140 kerusi Parlimen pada pilihan raya lepas manakala pembangkang memperolehi 82 kerusi.


Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim berkata sejurus sebelum bulan puasa lalu berkata Pakatan bersedia untuk membentuk kerajaan persekutuan akan datang dengan memenangi lebih daripada 100 kerusi.


Sama ada ramalan ini akan menjadi kenyataan bergantung pada pusingan terakhir ini.


Najib mempunyai sehingga Mac tahun depan untuk membubarkan Parlimen dan memanggil pilihanraya baru.


"Beliau kini mempunyai dua pilihan. Teruskan menggunakan mandat penuh atau bubarkan Parlimen selepas pembentangan Bajet 2013. Jika dia membuat pilihan kedua, maka kita melihat pilihan raya pada Oktober atau November. Jika dia terlepas tempoh itu, maka pilihan raya akan diadakan tahun depan, " seorang ketua parti komponen BN memberitahu FMT.


Najib, yang juga Menteri Kewangan, dijangka membentangkan Bajet 2013 pada 28 September ini di Parlimen.


Ramai menjangka beliau akan menggunakan gula-gula bajet untuk mengukuhkan sokongan bagi parti pemerintah.


"Bajet ini akan menjadi pemanis. Ia akan menjadi bajet gula-gula. Saya pasti dia akan memberi insentif, subsidi dan sebagainya. Beliau juga akan mengumumkan satu atau dua langkah-langkah drastik untuk meningkatkan sokongan. Ia akan menjadi baik untuk rakyat.


"Walaupun pembangkang akan mengkritik langkah ini sebagai berkempen, ia adalah hak Najib sebagai perdana menteri. Ia telah berlaku sebelum ini semasa Dr Mahathir Mohamad dan Abdullah Ahmad Badawi.


Beliau membentangkan bajet dan kemudiannya memanggil pilihan raya. Kami fikir Najib akan mengambil kaedah yang sama, "kata pemimpin itu, yang enggan namanya disiarkan.


BN menembak peluru angin


Ia juga akan menjadi menarik untuk diperhatikan sekiranya negeri-negeri yang diperintah pembangkang akan membubarkan Dewan Undangan Negeri mereka lebih lewat berbanding apabila Najib membubarkan Parlimen sebelum Mac tahun depan.


Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor berada di tangan pembangkang.


Pakatan berkata bahawa ia akan mengikuti pembubaran persekutuan jika BN memutuskan untuk memanggil pilihan raya selepas September tahun ini dan perkara ini adalah lebih cenderung terjadi.


Walaupun BN telah pada akhir penerimaan - dan dalam beberapa kes kembali menjajakan - mengenai isu-isu yang dibawa oleh pembangkang, ia telah mula menembak terhadap Pakatan, mensasarkan salah urus negeri-negeri yang diperintah oleh pembangkang.


Bermula dari Kedah, BN mendakwa bahawa kerajaan negeri telah ketinggalan dalam pembangunan dan pertelingkahan di kalangan rakan-rakan Pakatan adalah membimbangkan.


Pimpinan PAS di negeri utara juga tidak stabil selepas pemberontak dalaman parti PAS iaitu Phahrolrazi Zawawi dan Ismail Salleh, yang juga anggota dewan undangan negeri, secara terbuka meminta Menteri Besar Azizan Abdul Razak untuk berundur.


BN juga menembak peluru angin terhadap kerajaan Kelantan pimpinan PAS, mengadu pembangunan perlahan dan kekurangan kemudahan asas yang lengkap.


Lebih di Pulau Pinang, kerajaan negeri yang diterajui oleh DAP adalah juga ditekan kununnya atas pelbagai dakwaan salah urus.


Setakat ini, Setiausaha Agung DAP dan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng telah berjaya menangkis serangan yang dilemparkan terhadap kerajaan negeri.


Selangor, negeri yang diketuai oleh Khalid Ibrahim, terasa bahang dari apa yang didakwa sebagai penyelewengan dalam Talam Corporation milik kerajaan negeri.


Masalah dengan negeri-negeri Pakatan diperintah adalah kurangnya usaha untuk menangkis kritikan.


"Organ-organ penerangan negeri tidak digunakan dengan sepenuhnya kerana kekangan politik. Mereka perlu menjawab semua isu yang dibangkitkan. Mereka tidak seharusnya menolak masalah di bawah permaidani dan hanya menyalahkan kerajaan negeri yang diterajui oleh BN sebelumnya. Mereka harus bangun dan membela diri.


Setakat ini hanya Pulau Pinang melakukannya tetapi dalam keadaan demikian, ia menyalahkan bekas kerajaan negeri untuk hampir segala-galanya, "kata seorang pemerhati politik berkata.


Walaupun Pakatan Rakyat telah berjaya menembusi Sabah dengan menarik dua Ahli Parlimen BN untuk keluar bulan lepas, ia tidak cukup kuat untuk menawan negeri di bawah bayu itu.


Rasa tidak puas hati menggelegak


Walaupun ia kelihatan seperti berjalan lancar bagi Pakatan setakat ini, terdapat juga rasa tidak puas hati yang menggelegak.


Isu berduri hudud dan peruntukan kerusi di kalangan parti-parti komponen Pakatan Rakyat adalah kebimbangan utama pakatan pembangkang yang perlu diuruskan sebaik mungkin.


Walaupun PAS menegaskan untuk meneruskan pelaksanaan undang-undang jenayah Islam itu, DAP terus menentangnya.


Menjangkakan kemenangan yang lebih besar kali ini, parti-parti komponen Pakatan bergegas untuk mencari kerusi selamat untuk bertanding dan ada juga terpaksa mencari pengaruh sendiri.


Seorang pemimpin pembangkang memberitahu FMT bahawa parti komponen Pakatan Rakyat tidak mungkin untuk mensabotaj antara satu sama lain semasa pilihanraya jika mereka gagal untuk mendapatkan kerusi yang mereka mahu.


"Mereka tidak akan sabotaj tetapi mereka akan membuat keputusan untuk tidak merayu undi. Rasa tidak puas hati hanya menunggu untuk meluap-luap. Ia akan menjadi lebih teruk sehingga senarai calon-calon dimuktamadkan. Mereka yang tidak mendapat tempat duduk, dalam senario kes terburuk, meninggalkan Pakatan menyertai BN. Ini adalah perkara biasa semasa pilihan raya, "kata pemimpin.


Hanya Anwar setakat ini yang sudah pasti mempertahankan kerusi Permatang Pauh yang dimenanginya dalam pilihanraya kecil 2008 lalu.


Walaupun pemerhati politik mempunyai ramalan pelbagai pada keputusan pilihanraya umum akan datang, rakyat Malaysia boleh yakin bahawa akan ada lebih persaingan hebat terutamanya di kerusi panas yang disenaraikan SPR sebanyak 48 kerusi di seluruh negara.


Suhu politik sudah tentu akan melonjak ke tahap yang tidak disangka-sangka!


Diterjemah oleh JALAN PULANG

4 comments:

Anonymous said...

Suhu politik memang dijangka terus meningkat. macam macam ada dekat pakatan. timbalan balun bini kawan ada, ustaz kasi ceramah motivasi dekat bini orang pukul 3 pagi pun ada. ni yang paling latest, pemimpin sumbang mahram dengan anak sendiri pulak! respect dekat pakatan. kalau diaorang memerintah, mesti rakyat akan start pakai cawat besi untuk mengelakkan dibalun dan diliwat oleh pemimpin pakatan.

Anonymous said...

nak buat macam mana, pas pun menyokong perjuangan ambiga, memperjuangankan hak lesbian biseksual gay transeksual. semoga Allah melindungi muslimat pas daripada dilacurkan.

Anonymous said...

tengok tema hari kemerdekaan pakatan pun dah tau suhu nafsu diaorang memang tinggi. tema sebangsa, senegara, sejiwa tu memang best. cuma diaorang lupa tambah 'sehotel, sebilik, sekatil. lepas tu, tema hari kemerdekaan berlogokan burung, bagi menunjukkan 'burung' pemimpin pakatan terbang bebas mencari 'mangsa'nya.

Anonymous said...

Pas mesti menyokong golongan lesbian biseksual gay transeksual untuk mendapat undi mereka. mendapat kemurkaan Allah tidak mengapa, tapi jangan mendapat kemurkaa DAP.