Sunday, August 26, 2012

TERKINI PANAS!!! Akhbar di Singapura minta Najib bubar segera parlimen ?


Setelah 'panas telinga' dengan desakan demi desakan dari pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) termasuk bekas perdana menteri Mahathir Mohamad, perdana menteri Najib kini tertekan dengan satu lagi khabar cemas dari seberang tambak!

Akhbar perniagaan
The Business Times Singapura hari ini yang ditulis oleh S Jayasankaran dalam laporannya meminta supaya pentadbiran Najib supaya memanggil segera pilihanraya umum ke 13 kerana petunjuk prestasi ekonomi Malaysia semakin menampakkan ketidak tentutan sekiranya ia tidak diadakan dengan kadar segera.

Memetik laporan berkenaan bertajuk
PM Najib should not delay holding general election yang disiarkan hari ini dalam kolum Insight Malaysia, akhbar itu menambah bahawa Malaysia sebagai kuasa ekonomi ketiga terbesar di Asia Tenggara selepas republik itu dan Indonesia, tidak akan mampu bertahan lama dalam petunjuk ekonomi suku kedua dan ketiga kerana negara jiran tersebut akan terus jauh mendahului Malaysia dalam tempoh dua tahun akan datang.

Walaupun Malaysia mendahului dua negara tersebut tetapi pertumbuhan sebenar kedua-dua suku itu adalah disebabkan oleh permintaan domestik, yang meningkat oleh satu penyusutan 13,8 peratus berbanding 9.7 peratus dalam tiga bulan pertama tahun ini.


Ia menyatakan bahawa sementara perbelanjaan pelaburan melonjak kepada 26.1 peratus daripada 16.1 peratus pada suku pertama dan bahawa perbelanjaan kerajaan adalah 9.4 peratus berbanding 7.3 peratus sebelumnya, pertumbuhan eksport diunjur sangat perlahan, daripada 3 peratus pada suku sebelumnya, ia kini merekodkan hanya 2.1 peratus.


"Usaha pemberian bantuan kerajaan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan perbelanjaan pelaburan yang lebih kukuh di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) telah jelas membantu untuk merangsangkan pertumbuhan," akhbar itu menyatakannya dalam kolum Insight Malaysia yang, merujuk kepada pemberian tunai pelbagai Perdana Menteri Najib itu dan pembaharuan polisi di bawah program tersebut.


Semua sektor telah mendapat manfaat daripada program pemberian "one-off" Najib Altantuya, kata akhbar itu, selain rakyat yang menikmatinya pada awal tahun ini telah pun menghabiskannya.


Tetapi akhbar itu turut memberi amaran bahawa Najib telah mengambil "perjudian berisiko besar kata agensi penarafan, merujuk kepada ia telah sampai bernafas ke lehernya".


Ia berkata bahawa Bank Negara yang diterajui Zeti Akhtar Aziz terus mengharapkan permintaan domestik yang kukuh untuk memacu pertumbuhan ekonomi negara walaupun ia berkata "risiko yang berpunca daripada perkembangan luaran kekal".


Akhbar perniagaan berpengaruh di Singapura itu juga berkata bahawa keadaan akan menjadi lebih baik bagi Najib untuk memanggil pilihanraya terlebih dahulu dan bukannya menunggu mandat kerajaan BN tamat yang berakhir April tahun depan.


"Tetapi kebanyakan rakyat ssmakin bosan dengan karenah politiking yang berterusan.


"Mungkin Perdana Menteri tidak perlu menunggu lebih lama dan memanggil pilihan raya umum terlebih dahulu dan bukannya selepas itu," katanya, menunjukkan bahawa pertumbuhan ekonomi Malaysia tidak akan boleh bertahan sehingga tahun depan.


Ihsan The Business Times Singapore

10 comments:

Anonymous said...

aduh, kita orang pas nak kene follow cakap PAP singapore jugak ke? arahan dari DAP dan pkr pun dah cukup banyak, sekarang nak kene ikut arahan dari PAP singapore pulak. so sekarang kitaorang ada lagi sorang khalifah ke, khalifah lee kuan yew? kitaorang takut tak larat je

Anonymous said...

kitaorang memang suka baca 'the business time' singapore. sebab kitaorang nak belajar cara uruskan business selepas kitaorang rugi lebih RM50 juta uruskan koperasi kohilal tu.

Anonymous said...

janganlah bubar parlimen sekarang woi! tunggulah sampai kitaorang pecat ustaz nasaruddin mat isa sebab dia pertikaikan arahan karpal singh menolak hudud. nanti lepas ustaz nasa dah kene pecat, barulah buat PRU. ni lah stratergi yang paling bagus.

Anonymous said...

satu bende yang kita kene belajar daripada singapura ialah amalan kronisme. lepas kuan yew letak jawatan, anak dia hsien long jadi PM singapura. DAP pun dah ikut dah. lepas kit siang+karpal, sekarang kita ada guan eng dengan gobind singh. pkr pulak, memang parti anak beranak, anuwar, azizah, izzah. aku harap pas mengikut jejak langkah yang sama. tak payahlah tok guru pegang jawatan lama sangat. keturunan dia kan banyak.

Anonymous said...

BODOH PUNYA 4 KOMEN DARI PENCACAI UMPORNO . ORANG YANG SAMA DAPAT UPAH KOMEN UNTUK BLOG INI.

Anonymous said...

pencacai umno memang bangang

Anonymous said...

Jangan layan cakap surat kahabar Singapork tu. Sebab kalau buat pilihan raya sekarang tentu kita (BN) kalah teruk. Ni macam-macam isu belum selesai lagi ni. Isu lembu belum selesai, dah timbul pulak isu extension of Ampang LRT. Tak lama lagi mahkamah Peranchis akan bicarakan kes penyelewengan pembelian scopene pulak. Harap-harap PM kesayangan kita DS Najib tidak akan dikaitkan dengan skandal tersebut.

Masalahnya orang China kat Malaysia ni dah tak pandai bersyukur dan menyokong pembangkang. Sepatutnya mereka sokonglah Chua Soi Lek yang menentang hudud lebih keras dari penentangan yang ditunjukkan oleh Karpal the Crippled Singh.

Bersatulah wahai orang Melayu dan ingatlah ITS BETTER TO BEFRIEND THE DEVIL YOU KNOW THAN TO CHOSE THE ANGEL YOU DON'T............

tungkaran hati said...

kenapa PAS hilang arah perjuangan setelah bertuankan DAP dan PAP.

Anonymous said...

TUNGKARAN HATI BILA KOMEN MACAM TAIK

Anonymous said...

..apalah pencacai Umno penti Syaitan ini ,,lain yang orang kata ..lain pula yang di komen nya..sudah-sudah lah jadi Lembu..dan sekarang nak orang pula jadi Syaitan ..Najib kata Haram Jadah ..itu sahajalah yang bagus pada pencacai Umno ini ..