Monday, September 10, 2012

ISU POLITIK SABAH!!! Musa Aman lebih popular berbanding pemimpin lain di Sabah

GPPS Minta Blog Pembangkang Minta MaafApabila blog ini menyiarkan artikel dari blog Jalan Pulang di sini
, ada sesuatu yang menarik dapat dilihat dari komen para pembaca.

Artikel ini telah mendapat 84 komen dari pembaca , sedangkan artikel lain hanya purata 20 komen sahaja. 

90% dari komen berkenaan datangnya dari Sabah, sebelum ini kebanyakan komen adalah dari Semenanjung.

80% dari komen ini menyokong Musa Aman kekal sebagai Ketua Menteri Sabah dengan memberi hujah Musa Aman telah membawa banyak pembangunan kepada rakyat Sabah dan membawa banyak pelaburan ke negeri Sabah.

Kebanyakan komen yang menyokong Musa Aman menyatakan bahawa tidak ada pemimpin yang mampu menyaingi kebolehan dan kepimpinan Musa Aman termasuk Shafie Afdal dan Lajim Ukin.

Kenapa yakin komen ini dari rakyat Sabah bukan pencacai Umno? Kerana komen yang diberi adalah ilmiah dengan hujah berbeza dengan kebiasaan komen pencacai Umno dari Semenanjung yang penuh dengan makian, mencarut dan lucah.

Justeru itu, harapan pemimpin Umno lain di Sabah yang berangan-angan mengantikan Musa Aman adalah tipis. Najib pastinya akan tetap memilih Musa Aman sebagai pemimpin No 1 di Sabah berdasarkan sokongan tinggi rakyat Sabah terhadap beliau.

Pakatan juga tidak boleh mengharapkan Lajim Ukin untuk memberi saingan kepada Musa Aman. Seseorang tokoh baru yang lebih berwibawa perlu diketengahkan bagi membawa cabaran Pakatan di Sabah.

Walaupun dikaitkan dengan dakwaan beberapa skandal rasuah, Musa Aman masih popular kepada rakyat Sabah terutama bumiputera Islam. 

Tentu ada yang istimewa kepada Musa Aman berbanding Ketua Menteri sebelumnya sehinggakan rakyat Sabah masih berharap beliau kekal sebagai Ketua Menteri Sabah.

Bukti sayangnya peribumi Sabah kepada Musa Aman , ada NGO di Sabah memberi amaran akan membuat laporan polis jika artikel berkenaan Musa Aman yang diambil dari blog Jalan Pulang tidak ditarik balik dari blog ini.

No comments: