Saturday, March 2, 2013

JIJIKNYA UMNO!!! Guna duit rakyat bayar RM1.2 Juta untuk propaganda anti-Anwar di AS


BN atau sekutunya didakwa membayar beberapa penulis untuk menulis artikel propaganda dalam penerbitan arus perdana di Amerika Syarikat (AS), yang menurut portal berita AS - BuzzFeed - disasarkan terhadap Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Josh TrevinoPendedahan tersebut dibuat selepas Joshua Trevino (kanan),
yang digambarkan sebagai cendekiawan konservatif, memfailkan 'compulsory disclosure' pada 24 Februari di bawah satu undang-undang AS yang mengkehendaki ejen asing mendaftar.

Dokumen itu telah disiarkan dilamanweb Akta Pendaftaran Ejen Asing (Fara), Jabatan Kehakiman AS.


Dokumen tujuh halaman itu mendedahkan bahawa syarikat pelobi Apco Worldwide, David All Group dan FBC Media telah mendapatkan khidmat Trevino antara Mei 2008 dan April 2011 untuk bertindak bagi pihak  'kerajaan Malaysia, parti pemerintahnya, atau kepentingan yang rapat dengannya'.

Beliau dibayar sebanyak AS$389,724.70 (kira-kira RM1.2 juta) dan satu perjalanan ke Kuala Lumpur untuk kerja-kerja beliau, yang termasuk blog di lamanweb yang kini tidak berfungsi lagi malaysiamatters.com malaysiawatcher.com, dan mengupah  10 penulis, yang sesetengah daripadanya dikenali sebagai pro-Israel.

Bagaimanapun, Trevino, yang ketika itu merupakan pengarah perunding kumpulan Trevino Strategies and Media Inc, mendakwa dalam dokumen itu bahawa penulis terbabit diberi kebebasan editorial dan penerbitan tulisan mereka tidak tertakluk kepada kelulusannya atau pelanggannya.

NONETrevino sendiri turut menulis mengenai Malaysia di satu blog di
akhbar US, Huffington Post, termasuk tulisan pada Ogos 2010 yang mempertahankan perbicaraan Liwat 11 terhadap Anwar ketika itu.

Tulisannya yang lain, serta tulisan penulis lain yang diupah itu, adalah menyokong 'Pergerakan Global Kesederhanaan' Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan usaha lain Najib untuk mengukuhkan hubungan antara agama.

Penulis lain yang diupah oleh Trevino juga menegaskan mereka diberi kebebasan dalam tulisan mereka apabila Buzzfeed menghubungi mereka untuk mendapatkan komen, termasuk penulis konservatif Ben Domenech.

No comments: