Tuesday, September 24, 2013

PEMILIHAN PAS!!! Senarai YDP, TYDP, NYDP, KUU bagi 9 PAS Kawasan di Kedah


ALOR SETAR: Sembilan dari 15 kawasan PAS di Kedah yang selesai mengadakan mesyuarat agung tahunan setakat ini memutuskan tiada pertandingan untuk jawatan Yang Dipertua PAS Kawasan.

Hanya satu kawasan memilih Yang Dipertua baharu, selainnya mengekalkan muka lama. Sementara hanya terdapat dua pertandingan Timbalan Yang Dipertua dan satu pertandingan untuk Naib Yang Dipertua.

Di kalangan yang belum mengadakan mesyuarat agung, kemungkinan hanya terdapat satu sahaja kawasan yang memutuskan jawatan Yang Dipertua melalui pertandingan, sementara lima lagi dijangka tiada pertandingan.

Senario ini membayangkan bahawa isu perpecahan yang dikatakan melanda akar umbi PAS Kedah sebelum dan semasa pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kini tidak berbangkit lagi selepas Pakatan Rakyat hilang kerajaan di negeri ini.

Sementara itu di pihak lawan, Umno Kedah menghadapi ketegangan dalam pemilihan apabila 11 dari 15 bahagian berlaku perebutan untuk jawatan ketua. Begitu juga untuk pelbagai jawatan yang terdapat di semua entiti, hampir kesemuanya terdapat perebutan dan persaingan sengit.

Kawasan PAS yang telah selesai mengadakan mesyuarat agung dan keputusan untuk empat jawatan tertinggi adalah seperti berikut:

Jerai - Tan Sri  Ust Azizan Abd Razak (Yang Dipertua),  Ust.  Azizan Talib (Timbalan Yang Dipertua),  Ismail @ Che Mei Ahmad (Naib Yang Dipertua), Ust. Madzlan Mansor (Ketua Urusan Ulamak).


Pokok Sena -  Dato’ Mahfuz Omar (YDP), Wan Romaini Wan Salim (TYDP),  Omar Awang (NYDP), Ustaz Daud Ahmad (KUU).



Merbok - Ustaz Azizan Hamzah (YDP), Ustaz Fakohruddin Fakhrurazi (TYDP),  Fadzil Ali (NYDP).


Kuala Kedah - Dato' Ir.  Phahrolrazi Zawawi (YDP),  Dato’ Ir.  Amirudin Hamzah (TYDP),  Mohd Nasir Mustafa (NYDP), Ustaz Omar Saad (KUU).


Kulim Bandar Baharu - Hassan Abd Razak (YDP),  Amer Suffian Yusuf (TYDP),  Mohd Khairi Salleh (NYDP), Nordin Abd Rahman (KUU).


Padang Serai
- Hj Mohd Fauzi Md Tahir (YDP),  Abd Razak Salleh (TYDP),  Mahamud Saad (NYDP),  Ustaz Shahrudin Ibrahim (KUU).


Langkawi - Zubir Ahmad (YDP),  Mazlan Ahmad (TYDP),  Subri Yahaya (TYDP),  Ust Rapingi Yusuf (KUU).


Jerlun - Ust. Abd Ghani Ahmad (YDP),  Abd Wahab Abd Rahman (TYDP),  Abd Rahim Jusoh (NYDP), Ust Md Rejab Md Akhir.


Sungai Petani
-  Abdullah Jusuh (YDP),  Muhammad Sobri Osman (TYDP),  Ustaz Ahmad Fazli Hashim (NYDP), Ust Zulkifli Mutalib (KUU).


PAS Kawasan Sik,  Padang Terap,  Pendang,  Baling dan Kubang Pasu akan mengadakan mesyuarat pada 28 September ini dan Alor Setar pada 12 Oktober.

2 comments:

Anonymous said...

Jerlun dah muak dengan muka tu aja beri peluang orang lain pula.Lepas mesyuarat pong pang pong pang semasa mesyuarat takut nak bersuara.

Anonymous said...

Tiada pertandingan di Sungai Petani di peringkat YDP dan TYDP buat ramai perwakilan tidak puas hati.

Dijangkakan Sungai Petani akan lumpuh jika kepimpinan Kawasan tidak membuat perubahan, bersikap syok sendiri dan cakap kemaih tapi kerja tak buat.