Tuesday, June 22, 2010

Felda bakal bankrap akibat campurtangan Umno



KUALA LUMPUR, 22 Jun : Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) yang menghadapi kemerosotan rizab tunai yang menjunam hampir RM3 bilion dikhuatiri akan bangkrap dalam masa terdekat akibat salah urus, kerugian pelaburan dan pembaziran projek yang berterusan.

Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Keadilan Datuk Zaid Ibrahim dan Pengerusi Biro Felda dan orang Asal Keadilan Pahang, Suhaimi Said mencapai rumusan itu berdasarkan hakikat :RM1.35 bilion pada 2009.

- Tindakan membelanjakan RM622 juta untuk bangunan Felda di kawasan segi tiga hanya memberi keuntungan kepada pihak tertentu dan bukan atas keperluan Felda sendiri

- Sejak 5 tahun lalu sebanyak tiga anak syarikat Felda telah ditutup iaitu Getah Felda, Sutera Jaya dan Felda Herba kerana urusniaga mencurigai.

- Pemborosan berterusan termasuk membelanjakan hingga RM5juta untuk pertandingan futsal dan kelab bolasepak.

- Keputusan Lembaga Pengarah Felda ditolak oleh “pihak atasan” semata-mata untuk memberi keuntungan kepada individu tertentu.

Justeru Persatuan Generasi Anak Peneroka Felda (ANAK) bersama Keadilan Pahang akan membuat laporan di Balai Polis Temerloh pada 23 Jun ini terhadap Perdana Menteri Najib Razak kerana tindakan-tindakannya yang dilihat sebagai membangkrapkan Felda.

Datuk Zaid berkata Najib mepergunakan Felda sebagaimana mantan Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad memperalatkan syarikat-syarikat kaitan kerajaan GLC sepanjang pemerintahannya.

"Kita tidak terkejut kerana inilah stail Mahathir yang diikuti oleh Najib, Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) buat sahaja apa yang diarahkan Perdana Menteri. Kalau budaya ini berterusan dan macam inilah perkara itu tidak mustahil (Felda akan bangkrap),"ujarnya.

Beliau turut mengulas pendedahan Ahli Majlis tertinggi Keadilan, Dr Tan Kwee Kwong mengenai keputusan Felda membeli tanah di kawasan segi tiga emas yang mempunyai nilai hartanah tinggi yang hanya melibatkan individu tertentu tanpa keputusan lembaga pengarah.

"Kita nak tahu apa sebab bangunan Felda hendak dibina di situ. Kita minta Najib jawab perkara ini. RM622 juta adalah jumlah yang sangat besar sedangkan ada banyak lagi tanah yang berselerak di Kuala Lumpur. Bangunan Felda yang lama juga boleh dibaiki lagi,

kenapa nak beli tanah tersebut. Ini menunjukkan ada orang tertentu yang ada kepentingan, jadi kita minta apakah rasional menyebabkan keputusan dibuat dan alasannya apa,"tegas beliau.

"Felda diarah Najib untuk buat kerja ini, guna duit rakyat untuk projek yang tak menguntungkan peneroka. Banyak projek pembaziran seperti ini yang boleh kita dapati di zaman Dr Mahathir yang suka dengan projek-projek besar yang membazir,"ujarnya yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Selain itu, Zaid mempersoalkan pembinaan ibu pejabat baru Felda yang bernilai RM622 juta dan bayaran pendahuluan sebanyak 40 peratus yang diberikan kepada Naza TTDI yang lebih tinggi dari nilai pasaran yang pada kebiasannya hanya pada kadar 10 peratus.

Sementara itu, Pengerusi Biro Felda dan orang Asal Keadilan Pahang, Suhaimi Said berkata sekiranya pengaliran keluar dana Felda berterusan, Felda akan mengalami nasib yang sama seperti Perwaja Steel.

"Tidak mustahil Felda akan menjadi satu syarikat seperti Perwaja. Ini kerana kerugian yang ditanggung Felda bukan jumlah yang kecil tetapi melibatkan ratusan juta ringgit,"ujarnya.

Menurutnya, keputusan ahli lembaga pengarah Felda mengenai pembelian tanah untuk pembinaan bangunan baru felda di Jalan Semarak bernilai RM220 juta telah diketepikan akibat penglibatan Najib.

"Keputusan( untuk membeli tapak sekarang) dibuat oleh Najib, Presiden Felda Global Venture Hoding, Mohd Bakke Salleh dan Pengerusi Naza TTDI Allyahrham SM Nasimuddin yang membelakangkan ahli lembaga Pengarah Felda. Ini adalah satu kesalahan dan kita minta SPRM supaya menyiasat perkara ini,"ujarnya.

No comments: