Thursday, July 1, 2010

Laksanakan pendaftaran automatik


PARIT BUNTAR , 1 Julai : Kerajaan digesa melaksanakan pendaftaran automatik bagi remaja yang berumur 21 tahun bagi mengatasi masalah pengundi tidak berdaftar.

Naib Yang Dipertua PAS Parit Buntar Ahmad Azhar Sharin berkata, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) gagal menjalankan kempen bagi menggerakkan daftar pemilih dalam kalangan semua kaum.:

“Sepatutnya kerajaan sudah boleh membuat pindaan sama ada kepada perlembagaan atau kepada apa-apa perundangan berkaitan pilihan raya untuk mengadakan pendaftaran automatik bagi remaja berumur 21 tahun,” katanya.

Azhar mengulas kenyataan Biro Keahlian dan Daftar Pemilih Pemuda UMNO yang menyatakan nisbah 1 Melayu dan 40 bukan Melayu yang mendaftar sebagai pengundi.

“Kenyataan ini adalah agenda politik UMNO untuk menarik orang Melayu kembali menyokong mereka kerana sedar semua kaum menolak mereka.

“Pemuda UMNO tidak wajar menyalahkan hakikat kesedaran politik bangsa bukan Melayu sebaliknya mengakui kegagalan UMNO sebagai tonggak kepada negara pada hari ini untuk menyuntik kesedaran politik dalam kalangan orang Melayu,” katanya.:

Katanya, pemuda UMNO sepatutnya mendesak kerajaan supaya melaksanakan pendaftaran automatik bukan membuat kenyataan bersifat perkauman.

“Kuasa di tangan kerajaan, laksanakan pendaftaran automatik untuk atasi kekurangan orang Melayu mendaftar sebagai pengundi,” katanya.SH

No comments: