Thursday, July 1, 2010

Yunus didesak minta maaf , letak jawatan Adun Kuala Kurau


TANJUNG PIANDANG, 2 Julai : Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Mukim Tanjung Piandang yang juga Ketua-ketua Kampung Mukim itu dan kepimpinan UMNO Bahagian Parit Buntar kesal dengan fitnah dilemparkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Kurau Abdul, Yunus Jamhari.

Pengerusinya, Mohamad Desa Ramly berkata, Yunus telah memfitnah dan memburukkan maruah mereka sebagai pemimpin masyarakat di Mukim Tanjung Piandang.

Menurutnya, tindakan Yunus memfitnahnya memboikot majlis perasmian bangunan baru Pejabat Pertanian Tanjung Piandang pada Hari Ladang yang diadakan baru-baru ini.

Ketua Kampung Jalan Pantai, Latif Ibrahim berkata, apa yang diselarkan Yunus tidak benar sama sekali kerana pihaknya tidak dijemput Pejabat Pertanian Tanjung Piandang.

Menurutnya, Penghulu Tanjung Piandang hadir hingga ke akhir perasmian, tetapi difitnah oleh Yunus menyatakan tidak hadir.

Beliau berkata, bangunan baru Pejabat Pertanian Tanjung Piandang itu adalah hasil usaha pemimpin UMNO Bahagian Parit Buntar demi keselesaan kakitangan dan memudahkan petani berurusan kerana pejabat pertanian lama menumpang di bangunan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Tanjung Piandang.

“Kami berharap Yunus meminta maaf secara terbuka di muka hadapan akhbar Sinar Harian dalam tempoh tujuh hari dari tarikh ini kepada semua Pengerusi JKKK Mukim Tanjung Piandang, Ketua-ketua Kampung Mukim Tanjung Piandang, Persatuan Ketua-Ketua Kampung Parlimen Parit Buntar termasuk Penghulu Mukim Tanjung Piandang, Mohamed Eslah,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya juga mengkaji dari sudut perundangan dan tidak akan teragak-agak mengambil tindakan undang-undang terhadap Yunus jika gagal memohon maaf secara terbuka.

Katanya, mereka mencadangkan Yunus meletakkan jawatan bagi membolehkan pilihan raya diadakan untuk memilih wakil rakyat baru yang layak memikul tanggungjawab ADUN.

Menurut beliau, wakil rakyat sebenarnya adalah membantu masalah rakyat atau membawa masalah dalam Dewan Undangan Negeri bukan membuat fitnah kepada rakyat dan pemimpin masyarakat.

Mohamad Desa berkata, gaji atau elaun yang diterima nya untuk bekerja membantu rakyat bukan memfitnah perkara palsu untuk memburukkan orang lain.

“Kami berasa kecewa mempunyai seorang wakil rakyat yang tidak matang pemikirannya seperti beliau.

“Kami ingin bertanya kepada Pejabat Pertanian Kerian adakah ada arahan pihak atasan Pejabat Pertanian negeri hanya wakil rakyat pembangkang, kepimpinan Pas Kawasan yang wajib dijemput, sedangkan Pengerusi JKKK Mukim Tanjung Piandang, Ketua Kampung tidak dijemput.

“Sedangkan pejabat Pertanian Tanjung Piandang berada dalam Mukim Tanjung Piandang, kami pihak barisan hadapan yang memperjuangkan nasib petani dalam mesyuarat JKKK setiap bulan.

“Satu lagi persoalan, adakah Pejabat Pertanian Negeri tidak mengiktiraf Pengerusi JKKK atau Ketua Kampung yang dilantik kerajaan Barisan Nasional (BN),” katanya

Seorang lagi Ketua Kampung, Hashim Jamhari berkata, jelas Jabatan Pertanian hendak memboikot mereka kerana tidak menerima sebarang undangan yang akhirnya dijadikan platform oleh pembangkang untuk membuat fitnah.

“Saya kecewa tindakan Yunus memfitnah kami tanpa maklumat tepat.

Seorang lagi Ketua Kampung, Sharip Nayan berkata, pemimpin Pakatan Rakyat tidak perlu dijemput memandangkan BN yang memimpin Perak.

“Sepatutnya Exco Kerajaan negeri yang dijemput, bukan pembangkang yang tidak ada kaitannya dengan pembangunan negeri.

Seorang saksi yang melihat kehadiran Penghulu Kampung pada majlis perasmian bangunan baru itu ialah Roslan Ghani yang juga Pengerusi KRT Tanjung Piandang berkata, saya tidak memihak kepada mana-mana pihak dan hadir bagi menyatakan kebenaran bahawa kenyataan yang dikeluarkan Yunus adalah berunsur fitnah semata-mata.

Menurutnya, beliau sendiri hadir dan ketika waktu jamuan makan turut bersama-sama penghulu mukim makan bersama serta Penolong Pegawai Pertanian bernama Karim.

“Saya harap kepada wakil rakyat pembangkang jadilah pemimpin yang profesional dan mohon maaf secara terbuka kerana kesalahannya memfitnah Ketua-ketua kampung dan Penghulu Tanjung Piandang amat jelas hanya gimik politik untuk menjatuhkan kepimpinan BN semata-mata.SH

# Umno sudah marah , semua kena marah

No comments: