Tuesday, August 3, 2010

Defisit Perak tertinggi


IPOH , 3 Ogos : Rang Undang-Undang Perbekalan sejumlah RM80 juta antara isu hangat yang akan dibahaskan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri penggal ke tiga hari ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri Pasir Panjang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin berkata, jika rang undang-undang ini diluluskan, Perak akan menjadi negeri defisit tertinggi dengan jumlahnya RM104 juta.


Menurutnya, defisit berlaku apabila kerajaan membelanjakan wang dengan sewenang-wenangnya.

“Merayu rang undang-undang ini diberi masa seluas-luasnya untuk bertanya dan membahaskan tambahan RM80 juta itu. Kami merasakan ia adalah satu perkara tidak sepatutnya berlaku. Pada pembentangan belanjawan tahun lalu masih ada defisit sejumlah RM24 juta.

“Contoh perbelanjaan yang tidak sepatutnya seperti pembayaran dan faedah kepada tiga penasihat bertaraf Exco tanpa tugas. Selain itu, perbelanjaan luar negara dan pemberian RM50,000 untuk 24 Bahagian parti MCA,” katanya kepada pemberita dalam sidang media di Wisma DAP di sini, semalam.

Mohammad Nizar berkata, pembaziran itu tidak sepatutnya berlaku kerana ia melibatkan wang rakyat.

“Ini tugas pembangkang. Kalau gunakan wang sewenang-wenangnya dengan wujud jawatan, tapi tiada kerja yang dijalankan ini adalah pembaziran dan kesalahan kerana tidak wujud jawatan berkenaan. Ini melibatkan wang rakyat.

“Ketika pentadbiran Pakatan Rakyat (PR) tiada permohonan pertambahan, tetapi mendapat lebihan sejumlah RM103 juta. Pentadbiran PR mendapat wang lebihan tanpa kenaikan cukai,” katanya.SH

No comments: