Wednesday, August 11, 2010

Tok Guru minta rakyat jaga kebersihan


KOTA BHARU, 12 Ogos : Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat rasa kecewa dengan sikap sesetengah penduduk di negeri ini yang tidak mengamalkan kebersihan sehingga berlakunya peningkatan wabak denggi di negeri ini.

Menurutnya, budaya membuang sampah di merata-rata tempat selain tidak peka dengan kebersihan antara faktor yang menyebabkan berlakunya kewujudan air bertakung sekali gus membenarkan nyamuk membiak.


“Saya tidak berpuas hati dengan sikap orang Kelantan yang kurang menjaga kebersihan, penyakit ini berpunca dari kekotoran, ada dari kita yang membuang sampah seperti plastik di merata-rata tempat sehingga menjadi tempat takungan, apa yang penting jaga kebersihan,” katanya selepas ditemui di Majlis Pelancaran Ihyat Ramadan di sini, semalam.

Dalam majlis tersebut, Nik Aziz turut memberi kuliah zuhur serta menyampaikan sumbangan kepada mereka yang memerlukan mencakupi pelbagai kaum dan agama.

Semalam akhbar melaporkan kes demam denggi di negeri ini mencatatkan peningkatan ketara apabila sebanyak 1,399 kes direkodkan sepanjang enam bulan lalu berbanding 807 kes tempoh yang sama tahun lalu, meningkat sebanyak 592 kes atau 73.4 peratus.

Dalam tempoh itu, sebanyak enam kematian dicatatkan berbanding hanya satu kematian dicatatkan berbanding hanya satu kematian dalam tempoh sama tahun lalu.

Nik Aziz menasihatkan masyarakat agar lebih mengutamakan kebersihan selain mendengar arahan-arahan yang dikeluarkan oleh mereka yang berkenaan terutamanya jabatan kesihatan bagi mengurangkan jangkitan tersebut.

Dalam pada itu, Nik Aziz menasihatkan agar masyarakat lebih berjimat cermat menggunakan air bagi mengelakkan pembaziran berlaku.

“Contohnya semasa ambil air sembahyang, ramai di kalangan kita yang banyak membazir sedangkan untuk mengambil air sembahyang kita tidak perlu menggunakan terlampau banyak air, tradisi lama ini patut diubah,” katanya.SH

No comments: