Sunday, September 26, 2010

Tun Mahathir dah tak relevan


KOTA BHARU , 27 Sept. : PAS mempersoalkan tindakan Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang dilihat kini keterlaluan dalam memperjuangkan bangsa Melayu yang sebelum ini tidak menjadi perhatian di bawah pentadbirannya.

Pengarah Pilihan Raya PAS Negeri, Abdul Fatah Harun berkata, peluang yang diberikan rakyat kepada Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri gagal di manfaatkan sepenuhnya untuk membela bangsa Melayu.


“Kenapa Tun bercakap soal Melayu sedangkan beliau diberikan masa yang cukup lama untuk membela orang Melayu, jika apa berlaku kini (akan kurangkan kuasa Melayu) adalah berpunca daripada dasar yang dibawa beliau sendiri,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir yang sedih dengan keadaan orang Melayu kerana mereka tidak sedar mengenai ancaman yang dihadapi masa kini.

Bekas Perdana Menteri itu menyifatkan perpecahan yang berlaku dalam kalangan orang Melayu itu adalah berpunca daripada segelintir individu yang gilakan kuasa untuk menjadi Perdana Menteri.

Dalam pada itu, Abd Fatah yang juga Timbalan Exco Kerajaan Negeri berkata, isu Melayu yang dibangkit oleh Tun Dr Mahathir tidak menguntungkan UMNO yang mahu menjaga rakan parti komponen Barisan Nasional (BN).

“Kita tidak tahu sejauh mana isu bangsa mempengaruhi orang Melayu dalam pilihan raya nanti, tetapi UMNO dan BN mungkin mengambil perhatian kerana mereka juga mahu menarik undi dari masyarakat lain.

“Apa yang jelas, isu bangsa tidak seharusnya menjadi modal mana-mana badan atau parti untuk berpolitik, ia sudah tidak relevan dan rakyat juga menyedari perkara ini,” katanya.SH

No comments: