Wednesday, November 3, 2010

Bantahan Harussani disokong


PENGKALAN PEGOH , 3 Nov. : Bantahan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berhubungan cadangan kerajaan menjadikan Malaysia sebagai Hab Hiburan dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP) wajar disokong.

Pengerusi Alam Didikan Insan (Addin), Mohamad Alias Mohd Yunus berkata, sokongan membantah cadangan itu mesti dibuat semua mufti dalam negara dan juga ulama terutama dalam isu yang menjejaskan agama Islam.


Menurutnya, pendakwah dan ilmuwan perlu menegur serta meminta kerajaan menarik balik hasrat itu kerana pelaksanaannya dikhuatiri memberi kesan negatif kepada orang Islam.


“Secara prinsipnya, pusat hiburan yang bercanggah dengan hukum Allah tetap salah.


“Kerajaan seharusnya menimbang semula cadangan itu kerana ia langkah tidak bijak, malah mencemarkan nama baik negara apabila menyentuh soal Islam,” katanya kepada Sinar Harian.


Beliau berkata demikian diminta mengulas kenyataan Harussani yang menyatakan hab hiburan malam hanya akan mendatangkan lebih banyak masalah sosial dan hasil daripadanya adalah haram.


Program ETP dilaksanakan dengan menubuhkan beberapa kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert utama, melonggarkan garis panduan untuk penghibur antarabangsa dan mempakejkan semula acara antarabangsa seperti Formula 1 dan MotoGP.


Alias berkata, apa rasional kerajaan meningkatkan pendapatan negara dengan menambah jumlah kelab malam kerana akan memudaratkan kepada rakyat dan negara.


“Selama ini negara kita telah dibebani pelbagai masalah seperti dadah, pelacuran, pembuangan bayi, anak luar nikah dan dengan hab hiburan ini ia akan menambah lebih banyak lagi masalah sosial.


“Kelab malam sedia ada pun tidak mampu kendalikan dengan baik. Saya hairan kenapa kerajaan persekutuan tidak pilih cadangan lain yang tidak melanggar nila kesopanan dan agama Islam,” katanya.


Alias mahu kerajaan melihat dan mengkaji semula implikasi akan timbul dari cadangan itu, bukan hanya melihat dari kaca mata keuntungan ekonomi semata-mata.
SH

No comments: