Wednesday, November 3, 2010

Kerajaan PAS Kelantan sudah lulus 4,413.59 hektar tanah



















GUA MUSANG, 3 Nov. : Bekas Ketua Jajahan Gua Musang, Abddullah Md Yussof berkata, banyak fakta diselewengkan UMNO berhubung urusan hak milik dan pemberian tanah kepada penduduk di kawasan Galas.


Menurutnya, Kerajaan Negeri mengambil perhatian dalam menguruskan hal ini dengan meluluskan sebanyak 12,000 permohonan membabitkan 10 mukim di Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas.

“Sebagai orang yang bertanggungjawab mengenai masalah permohonan tanah rakyat di Gua Musang tentulah saya sangat terasa apabila ada pihak mendakwa Kerajaan Negeri tidak meluluskan tanah kepada rakyat.


“Jika begitu apa kerja saya kalau tidak dapat menyelesaikannya, dakwaan ini merupakan satu pembohongan,” katanya ketika menjelaskan isu tersebut pada ceramah di Panggung Lalat di sini, malam semalam.


Menurutnya dakwaan pemimpin UMNO Kerajaan Negeri tidak melulus hak milik tanah kepada penduduk jelas satu pembohongan apabila seluas 4,413.59 hektar permohonan hak milik tanah dilulus bagi tempoh 2001 sehingga sekarang.


Manakala sehingga kini sebanyak 12,000 fail permohonan tanah diselesaikan dan 14,000 lagi fail diputihkan Pejabat Tanah dan Jajahan Gua Musang.


Abdullah turut menyelar sikap segelintir pemimpin UMNO yang berkempen mahu menyelesaikan mengatasi masalah tanah rakyat, sedangkan mereka tidak mempunyai kuasa untuk berbuat demikian.


“Oleh itu saya berharap pengundi di DUN Galas tidak mudah terpengaruh dengan janji-janji seperti itu kerana sudah dijelaskan dalam Jadual ke-9 Perlembagaan Persekutuan bidang kuasa tanah di bawah Kerajaan Negeri,” katanya.


Mengulas mengenai dakwaan kononnya Kerajaan Negeri merampas tanah rakyat, katanya sebagai ketua jajahan beliau lebih mengetahui perkara sebenar.


“Mereka menggunakan perkataan merampas dengan memberi gambaran Kerajaan Negeri merampas tanah rakyat dan ia tidak sedap didengarkan. Kalau projek pembangunan tanah pertanian yang dijalankan melibatkan tanah yang sudah diusaha penduduk, Kerajaan Negeri akan memastikan tanah tersebut tidak diusik,” katanya.

No comments: