Monday, November 29, 2010

Debat Pemuda Larut : IPMM sanggup jadi penganjur


IPOH, 29 Nov. : Institut Pemikir Muda Malaysia (IPMM) bersedia menganjurkan debat terbuka antara Dewan Pemuda PAS Larut dengan Pemuda UMNO Larut bagi merealisasikan hajat kedua-dua belah pihak secara intelektual.

Pengarahnya, Mohd Hafez Sabri berkata, hasrat kedua-dua parti ini menunjukkan satu transformasi ke arah menghasilkan keputusan terbaik yang melibatkan masa depan Melayu Islam.


Menurutnya, isu yang hendak dibawa oleh kedua-dua pihak perlu dijelaskan dengan baik kepada rakyat dengan diketemukan secara terbuka di hadapan rakyat di dalam pentas perdebatan.

“Hasrat ini sekali gus akan membuka minda anak muda terhadap isu yang berlaku hasil daripada penjelasan kedua-dua pihak.

“Dalam merealisasikan debat ini, pihaknya sentiasa bersedia menganjurkan perdebatan politik yang sihat melibatkan pemimpin-pemimpin dari mana-mana parti sama ada dari Pakatan Rakyat (PR) atau Barisan Nasional (BN),” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas permintaan Ketua Pemuda UMNO Larut, Mohamad Anuar Arifin menggesa mana-mana badan bukan kerajaan (NGO) menjadi badan perantaraan ke arah merealisasikan debat ini.

Mohd Hafez berkata, kita perlu mempunyai kefahaman yang jelas tentang politik, jangan takut dengan bayang-bayang sehingga semua berkaitan dengan politik dianggap kotor dan dianggap berbahaya.

Katanya, ini hanyalah sebahagian daripada ilmu politik yang perlu didedahkan kepada rakyat dan anak muda khususnya.

“Di sinilah relevannya IPMM menganjurkan debat politik ini. Anak muda perlu selalu mengadakan program bersama masyarakat seperti ceramah, forum dan diskusi serta dalam masa sama perlu berkecimpung dengan masalah penderitaan penoreh, petani dan nelayan,” katanya.

Beliau berkata, jika program tersebut dapat dijalankan pihaknya akan membentang resolusi perdebatan tersebut untuk tatapan umum melalui penerbitan akhbar, majalah dan risalah, perkara ini penting bagi menghidupkan budaya profesional dan intelektual dalam kalangan anak muda di negeri ini.SH

No comments: