Monday, November 29, 2010

Kes Aminulrasyid : Ada mesingan kedua

















SHAH ALAM, 29 Nov. : Mahkamah Sesyen Shah Alam diberitahu sepuluh das tembakan dilepaskan dari mesingan kedua dalam kejadian remaja, Aminulrasyid Amzah yang ditembak mati.

Lans Korporal Madi Samsuddin memberitahu mahkamah konstable Izham Mahayaddin telah memulangkan sebuah mesingan H&K MP5 bersama 90 biji peluru dari empat magazin yang diserahkan kepadanya pada 26 April lalu.

"Konsatble Izham memberitahu saya, beliau telah melepaskan beberapa das tembakan namun dia tidak pasti jumlah sebenar tembakan yang dilepaskan.

Saya kemudiannya mengosongkan semua magazin dan mengira baki peluru dari mesingan berkenaan dan mendapati ia kekurangan 10 butir peluru. Beliau telah dibekalkan dengan 100 butir peluru," katanya lagi.

Mesingan MP5 terbabit adalah jenis senjata sama seperti yang digunakan oleh tertuduh, Korporal Jenain Subi.

Jenain, 48, dituduh menyebabkan kematian Aminulrasyid, 14 tahun pada 26 April lalu.

Madi, bagaimanapun hanya merekodkan penerimaan senjata terbabit dalam buku log stor pada jam 6.30 pagi dan merekodkan pula dalam diari balai polis terbabit jam 2.30 petang kemudian.

Apabila ditanya oleh peguambela Salim Bashir mengenai kelewatan merekodkannya di dalam diari, Madi memberi alasan beliau telah merekodkan terlebih dahulu dalam buku log dan hanya merekodkannya dalam diari selepas beliau kembali ke balai beberapa jam kemudian.

Beliau menambah beliau telah diarah oleh seorang pegawai atasan untuk merekodkannya dalam diari namun tidak dapat mengingati siapa pegawai berkenaan.

Madi juga mengakui telah melakukan perubahan kepada catata nombor siri senjata yang digunakan oleh Izham selepas kesilapan tersebut dimaklumkan oleh Salim.

“Nombor siri senjata berkenaan tidak jelas jadi saya telah membuat kesilapan semasa mencatatkan nombor berkenaan.

Madi juga menjawa Ya apabila ditanya oleh peguambela samada maggazin dan peluru terbabit boleh dirosakkan.

No comments: